2. april 2010 - The Times Online

Fart koster dyre dråber
Med skykøje benzinpriser er det klogt at sætte farten ned.

Der er meget at spare ved at sætte farten lidt ned, viser britisk undersøgelse.
TimesOnline.co.uk / FPN.dk
Kør roligt og spar penge
Benzinpriserne er igen røget i vejret. Men det er der råd for. Ved at køre langsommere kan bilisterne spare tusindvis af kroner om året på brændstof.
Det skriver FPN.dk på baggrund af en artikel på TimesOnline. Sitet henviser til en undersøgelse, der fortæller, at den mest økonomisk venlige fart er meget lavere, end de fleste tror.
Mange tror, at den optimale hastighed for brændstofbesparende kørsel ligger mellem 80 og 100 km/t, og undersøgelsen viser, at  britiske bilister tilslutter sig denne antagelse. Bilmagasinet What Car? undersøgte imidlertid sagen ved at måle forbruget for 5 biler af forskellig størrelse, rangerende fra en en-liters Toyota Aygo til en 2,2 liters Land Rover Freelander. Magasinets konklusion var, at alle fem biler kørte mest energieffektivt, når farten blev holdt under 65 km/t - for 2 af bilerne endda helt nede på godt 30 km/t, skriver FPN.dk.
Når farten steg til over 65 km/t, blev den brugte brændstofmængde øget markant og ved kørsel over 145 km/t blev kilometertallet per gallon (en gallon = 4,5 liter) i gennemsnit halveret.

Lav hastighed, lavt forbrug
I undersøgelsen, der blev gennemført af Peter De Nayer, tidligere ekspert i brændstofsudnyttelse ved AA, der er Storbritanniens svar på FDM, blev bilerne blandt andet udstyret med et apparat, der målte tilstrømningen af brændstof. Bilerne blev testet på Millbrook prøvebane i Bedfordshire. Peter De Nayer nåede frem til, at en Citroën C4 1,6 diesel nåede op på 42 km per liter ved 30 km/t, men kun 12,5 km per liter ved 145 km/t.
En gennemsnitlig bil forbruger 38 pct. mere brændstof ved 110 km/t, end den gør over den samme afstand ved 80 km/t. Ved 95 km/t bruger den 34 pct. mere end ved 65 km/t.

Ved 145 km/t bruges der for 11 kr. mere benzin  end ved 110 km/t 

En gennemsnitlig bilist, der kører omkring 145 km/t på motorvejen vil altså bruge 11 kroner mere på brændstof for hver 8 minutter, der køres, end en bilist, der holder sig på 110 km/t. Det er 82,50 kr. for på én time. Den fartglade bilist vil selvfølgelig komme hurtigere frem, men vil til gengæld have betalt mere for distancen end den lidt langsommere bilist. Det tyske motorcykelblad Das Motorrad har for en del år siden lavet et meget interessant forsøg. Man lod en Kawasaki 900 suse fra nord til syd i Tyskland - så hurtigt, som det var sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Man lod også en VW-boble tøffe dernedad med samme starttidspunkt. Motorcyklen kom kun en halv time tidligere til den østrigske grænse end boblen.

5.000 kr. at spare ved at køre 95 km/t over 16.000 km.
Den britiske undersøgelse konkluderede i øvrigt også, at en gennemsnitlig bil, der kører 16.000 km på motorvej på et år med en hastighed på 130 km/t vil komme til at betale knap 5.000 kr mere på brændstof, end hvis vedkommende havde kørt den samme distance med 95 km/t. Ved 32.000 km er det selvsagt 10.000 kr. ekstra.
"Det er en enorm misforståelse, at den mest energieffektive fart er omkring 90 km/t. Undersøgelsen viser, at jo langsommere du kører med bilen i en konstant fart, jo mindre brændstof bruger du," udtaler Peter De Nayer.
"Ved at sætte lidt mere tid af til turen, vil bilister ikke alene beskytte deres kørekort mod klip, men også spare sig selv for en betydelig udgift," siger han.

Brug det rigtige gear
Bilister spilder også penge ved at køre i det forkerte gear. Undersøgelsen viser nemlig også, at en bil, der cruiser afsted med 65 km/t på landevejen bruger 20 pct. mere brændstof, når den bliver kørt i 4. gear, end hvis den bliver kørt i 6. gear. Ved bykørsel kan bilister skære ned på forbruget ved at starte stille og roligt op efter rødt lys og ved at være på forkant med ændringer i trafik og vejforhold, så farten holdes nogenlunde jævnt uden mange opbremsninger og hurtige fartøgninger.
Peter De Nayer fortæller, at de forbedringer mange bilfabrikanternes har gjort for at gøre bilerne mindre støjende, fejlagtigt får bilisterne til at tro, at deres motorer kører bedre i lavt gear.
"De kan ikke længere høre, at de faktisk skulle have skiftet gear," siger han.
Noge fabrikanter, heriblandt BMW og Audi, er begyndt at installere gearskifteindikatorer, der hjælper bilisterne med at forbedre deres brændstofeffektivitet.

110 km/t ville spare 3,7 mio. ton CO2 om året i Storbrittanien
Bedre overensstemmelse mellem bilister og fartgrænser vil desuden ikke kun være en gevinst for bilisternes pengepund, men også for miljøet. Det britiske Energy Research Centre, et regeringsdrevet organ, har regnet sig frem til, at hvis alle bilister holdt sig til 110 km/t, ville deres køretøjer udlade 3,7 millioner færre ton CO2 om året. Det vil svare til at fjerne 3 millioner Ford Focus'er fra vejene.
Men producenter og forhandlere giver tilsyneladende ikke meget for undersøgelsen.
"Det er urealistisk at forvente, at folk kører meget langsommere end fartgrænserne foreskriver. Man er nødt til at følge med trafikken og bevare en sikker og ansvarlig fart," udtaler Society of Motor Manufacturers and Traders ifølge FPN.dk.