11. april 2010 - Audi

Ny generation Audi TT
Audi TT quattro kan fås med særlig "fartknap", der giver 280 km/t.

Audi TT har fået mere kant, mener Audi selv. Smuk er den i hvert fald.
Audi
Audi TT med mere kant
Anden generation af TT Coupé og TT Roadster har etableret sig som designikoner på samme måde som forgængerne. Et muskuløst og bredt basiskarrosseri, kraftige skulderlinjer og en flad taglinje - den dynamiske fremtoning er nu blevet endnu mere markant.
Forrest på bilen er især den kraftfulde stødfanger iøjnefaldende. Den omfatter de forstørrede luftindtag med formede, skarpt optrukne kanter og tågeforlygter med kromindfatninger. Det nye look omfatter også gitteret til singleframe-kølergrillen, som er lakeret i sort højglans. Nederst på forlygterne udgøres dagskørelyset af tolv hvide lysdioder, som er placeret i en lige linje.

Spoiler løfter sig automatisk ved 120 km/t
Bag på bilen giver de rørformede og tilsyneladende frit svævende reflektorer baglygterne visuel dybde. Udstødningssystemets store afgangsrør - dobbelt udstødningssystem på 2.0 TFSI - og den store, matsorte diffusor gør bilens bagende endnu mere markant. Når hastigheden kommer op på 120 km/t, kører en spoiler automatisk ud, så vejbeliggenheden forbedres.
Ændringerne har betydet, at TT Coupé og TT Roadster er vokset med 2 cm, så længden nu er 4.187 mm. Bredden på 1.842 mm og højden på hhv. 1.352 mm (Coupé) og 1.357 mm (Roadster) er uforandret i forhold til forgængerne, og akselafstanden er 2.468 mm.

Ny teknologi: Audi Space Frame
En af de de vigtigste faktorer for TT-modellernes effektivitet og høje køredynamik er karrosseriet – det består af Audi space frame-teknologi, ASF, og det er udført i hybridkonstruktion. Den forreste del indtil B-stolperne er fremstillet af let aluminium, og den bageste del er fremstillet af stål. Med den blanding kunne ingeniørerne opnå en perfekt balance mellem akselvægten forrest og bagest og holde totalvægten ekstremt lav – de bedste forudsætninger for dynamiske præstationer.

Let karosseri af aulminium og stål
Karrosseriet til Coupé-modellen vejer kun 206 kg, hvoraf aluminium udgør 140 kg (68 %), og stål udgør 66 kg (32 %). På TT Roadster er fordelingen af de to materialer 58 og 42 % på grund af de specifikke forstærkninger på forpladen af stål, forstærkede paneler og A-stolper samt en forstærket forruderamme.
Audi leverer kalechen i to varianter. Den manuelt betjente kaleche åbnes og lukkes ved hjælp af en central mekanisme. Den fuldautomatiske kaleche (ekstraudstyr) åbnes og lukkes ved hjælp af en elektrohydraulisk motor, og den åbner på kun tolv sekunder - ved hastigheder op til 50 km/t. Med en akustikbeklædning forbedres den allerede fremragende akustiske og termiske isolering endnu mere.

Interiør med vægt på sportslighed og elegance
Interiøret i TT byder på sportslighed, dynamisk elegance og glimrende pladsforhold. Sportssæderne, som er standardudstyr, er monteret lavt og giver god sidestøtte, og sportslæderrattet er fladt forneden. Når tændingen tilsluttes, kører speedometerets og omdrejningstællerens nål kortvarigt op til maksimum og derefter tilbage til udgangspositionen.
Designerne har givet den fine kabine endnu mere glans. På rattet, midterkonsollen og dørbeklædningerne lyser nye dekorindlæg i aluminiumsoptik op, og ringe, rammer og kanter i sort højglanslakering giver kabinen et elegant præg. Aluminiumslisten over handskerumsafdækningen er nu i en børstet, grå farve.

Motorerne kan genindvinde energi med opbremsning
TT Coupé og TT Roadster fås med tre forskellige 4-cylindrede motorer med turbo og direkte indsprøjtning. Brændstofforbruget er blevet reduceret med op til 14 %. Alle 3 motorer er forbundet med et system, som genindvinder energi ved opbremsninger og i påløb.
2.0-liters TFSI-motoren med 211 hk er ny i programmet, og den erstatter 2.0-liters TFSI-motoren med 200 hk og 3.2-liters FSI-motoren. Med 2.0-liters motoren og manuel gearkasse accelererer Coupé-modellen fra 0-100 km/h på 6,1 sek., og tophastigheden nås først ved 245 km/h. Audi valvelift system AVS, som den nye 2.0 TFSI-motor er udstyret med, øger ydelsen, drejningsmomentet og effektiviteten. I EU-testcyklussen kører TT 2.0 TFSI med manuel gearkasse hele 15,2 km/l. CO2-emissionerne udgør kun 154 g/km.
Motorteknikken giver stærke præstationer med imponerende trækkraft - et drejningsmoment på 350 Nm er konstant til rådighed mellem 1.600-4.200 omdr./min. Motoren har en lang slaglængde, og to balanceaksler giver en meget kultiveret motorgang, mens mange foranstaltninger har optimeret motorens friktion.

Også Audi TT med dieselmotor - eneste på markedet

Ud over den nye 2.0 TFSI-motor består motorprogrammet til TT af yderligere to 4-cylindrede motorer. 1.8 TFSI, som fås med 6-trins gearkasse og forhjulstræk, yder 160 hk, og den har et drejningsmoment på 250 Nm, som er til rådighed mellem 1.500-4.500 omdr./min.
TT 2.0 TDI er stadig den eneste sportsvogn med dieselmotor på markedet. TT Coupé kører hele 18,9 km, hvilket svarer til CO2-emissioner på 139 g/km. Med 170 hk og et drejningsmoment på 350 Nm, som er til rådighed fra 1.750 til 2.500 omdr./min., er sprinten fra 0-100 km overstået på 7,5 sek., og tophastigheden nås først ved 226 km/h. Den 2-liters TDI-motor er udstyret med manuel gearkasse og quattro-firehjulstræk.

To udgaver: Audi TTS og Audi TT RS
Audi TTS, der kommer både som Coupé og som Roadster, forener fascinerende sportslighed med komfort. 2,0-liters TFSI-motoren med stor turbolader og mange andre ændringer har en ydelse på 272 hk og et drejningsmoment på 350 Nm, som er til rådighed fra 2.500 til 5.000 omdr./min.
TTS er som standard udstyret med det adaptive støddæmpersystem Audi magnetic ride, sportsknap og et højeffektivt bremsesystem. Optisk kan modellen blandt andet kendes på 18"-fælge med dæk i størrelsen 245/40 og en ny kølergrill i kombination med forkromede luftindtag. Til interiøret fås den nye farvekombination spektralsølv/sort.

Ekstraudstyr hæver topfarten fra 250 til 280 km/t
TT RS er den dynamiske topmodel i TT-modelrækken, og den fås også både som Coupé og Roadster. Den 2,5-liters 5-cylindrede rækkemotor med turbo har en ydelse på 340 hk og et drejningsmoment på 450 Nm, som er til rådighed fra 1.600-5.300 omdr./min. Bilen accelerer fra 0-100 km/h på 4,6 sek., og som ekstraudstyr kan quattro GmbH øge tophastigheden fra 250 til 280 km/t.

Priserne i Danmark er ikke kendte endnu.