14. april 2010 - Politiken

Kun 400 har fået partikelfilter
Eftermontering af dieselpartikelfiltre er ingen succes. Kun 400 har gjort det.

Et stykke af udstødningsrøret skæres af, og partikelfilteret sættes på inden lydpotten.
Politiken
Kun 400 har fået filtre
Siden 1. april 2010 har der vanket en ekstraafgift på 1.000 kr. om året, hvis man kører i en personbil eller en ældre varevogn uden partikelfiler - også selv om der slet ikke findes et filter til ens bil. Men det har ikke fået de danske bilister til at strømme til værkstederne. Kun 400 dieselbil-ejere har fået det gjort inden 1. april, skriver Politiken. Cirka 320.000 danske personbiler og varebiler har dieselmotorer uden filter.

Folk betaler strafafgiften og glemmer miljøzonerne

I Tyskland har bilisterne fået ca. 2.500 kr. i tilskud til at eftermontere et dieselpartikelfilter på deres bil. Da et filter i Tyskland kan sættes på for eksempelvis 3.700 kr. til en Škoda Octavia 1.9 TDI, er det med andre ord ikke særligt dyrt at være miljøvenlig i Tyskland. I Danmark koster filtre derimod fra 5.000 til 10.000 kr., og der er intet tilskud. Og det har uden tvivl fået mange til at betale strafafgiften på de 1.000 kr. om året i stedet for, vurderer Bilpriser.dk og FDM. Også selv om de burde kunne få nogle af pengene for filteret igen, når de sælger bilen.

Filtrene fjerner op til 80 pct. af partiklerne

Filtrene virker i øvrigt, har den tyske bilist-organisation ADAC netop testet. De fjerner fra 40 til 80 pct. at partiklerne fra udstødningsrøgen. Men for at virke ordentligt, skal man køre motoren varm. En strækning på 15-20 km er passende, mener ADAC ifølge Politiken.
Det kan dog være en kortsigtet løsning. I Tyskland og andre lande kommer der snart forbud mod at køre i storbyerne uden det grønne miljømærke - som man som ejer af en ældre dieselbil typisk kun kan få ved at eftermontere et filter - og herhjemme har miljøminister Karen Ellemann i Motor-Magasinet.dk varslet strammere regler for miljøzoner i de store byer. Et lovforslag herom kommer til efteråret.