19. april 2010 - Citroën

Metropolis fra Citroën
Franske Citroën har skabt konceptbilen Metropolis som hyldest til Kina.

Konceptbilen Citroën Metropolis skråt bagfra.
Citroën
Hyldest til Kina
Citroën præsenterer nu designet på den nye konceptbil Metropolis, der er en hyldest til den rivende udvikling i Kina. Konceptbilen udstilles i den franske pavillon på Verdensudstillingen i Shanghai fra den 1. maj til 31. oktober 2010.
Metropolis er formgivet som en limousine med dynamiske og harmoniske linjer og refererer til storheden og tiltrækningskraften i de store byområder. For at komme så tæt som muligt på forventningerne på det kinesiske marked, der jo er i rivende udvikling, er konceptbilen designet af det internationale designcenter, som Citroën etablerede i Shanghai i 2008.

Luksusbil med kreativ teknologi

På en særlig kunstnerisk måde præsenterer Metropolis de elementer og referencer, som Citroën knytter til en luksusbil og som henviser til mærkets slogan ”Créative Technologie”.  Samtidig stemmer den fint overens med temaet for udstillingens franske pavillon, som er ”une ville sensuelle” eller "en sensuel by" på dansk..
Citroëns historie har budt på en hel række af luksusbiler, som har sat sit præg på udviklingen af biler i de seneste 90 år. De besøgende på verdensudstillingen får med Metropolis mulighed for at se nærmere på et eksempel på biludvikling, som er kreativt men også højteknologisk i kraft af konceptbilens hydraktive undervogn og plug-in hybrid drivlinje.   
Verdensudstillingen i Shanghai giver også Citroën lejlighed til at understrege, at det er et internationalt mærke, og at man efter nu 20 års tilstedeværelse i Kina lægger stor vægt på at følge forventningerne tæt på dette marked. Kina, som i dag er det største bilmarked i verden, er blevet det næststørste for Citroën, og 2009 blev et rekordår, idet salget af Citroën gik frem med 57 %.

Metropolis- den ultimative luksus
Ud over formgivningen som en sedan, der er et must i Kina for de større biler, er Metropolis et bud på kreativ, sofistikeret og storslået luksus (5,30 meter x 2 meter x 1,40 meter), som skal afspejle ambitionerne og udstrækningen af det land, den præsenteres i.
Det spektakulære udvendige design er præget af muskuløse linjer med et karrosseri i en eksklusiv ”Pearl Silk” lakering, som changerer med lysets intensitet og fremhæver de minutiøst bearbejdede detaljer i formgivningen.
Metropolis kombinerer glatte og ubrudte flader med spændte og sensuelle linjer, som for eksempel forskærmen, som fremhæver den kraftfulde og strømlinede profil.
Kromlisten over sideruderne er ført langt bagud, så kabinen får langstrakte linjer. Den særlige bageste siderude bidrager til det elegante design og er udstyret med en lille baglygte, som en reference til den historiske DS.
Fronten signalerer motorkraft med en drage-formet kølergril, som sammen med de smalle forlygter er med til at give bilen et karakterfuldt og skarpt udtryk, som aftvinger respekt.

Boomerangformede baglygter

Bagendens design forener bredde og stabilitet med det stramme og aerodynamiske. Bagruden buer indad, og sammen med profilen på bagagerummet, hvor klappen rummer en aktiv hækspoiler, fremhæver den de dynamiske linjer i konceptbilen. De boomerangformede baglygter med lagdelte lameller understreger det originale i konceptbilens design og giver bagenden på Metropolis en klar signatur.
Designet i kabinen er inspireret af vifteformen og det kinesiske strengeinstrument Gu-zheng, som i Kina er symbol på kultur og dannelse. De mange lag tiltrækker opmærksomheden og danner et skrin, hvor det luksuriøse får et nyt orientalsk præg. Kabinen i Metropolis har referencer til en luksus med et righoldigt udtryk.
Kort sagt: storhed, harmoni, stabilitet, elegance knyttet til kreativitet, teknologi, præstationer og kvalitet er begreber, som karakteriserer den nye konceptbil og afspejler et møde mellem kinesisk og fransk tankegang. Metropolis er et udtryk for et Kina i bevægelse. 

Metropolis: avanceret teknologi

Konceptbilen Metropolis kombinerer miljøvenlighed med køreglæde takket være sin plug-in hybrid drivlinje. Og for at få det fulde udbytte af dens dynamiske præstationer er den udstyret med Hydraktiv affjedring, som indfrier de forventninger om ultimativ komfort, som er meget udbredte i Kina. Den hydraktive affjedring styrer bilens niveauregulering til gavn for aerodynamikken og dermed udledningen af CO2. 

Med plug-in hybrid drivlinjen kan Metropolis køre:
- udelukkende elektrisk (ved start, i byområde ved lav hastighed og ved deceleration), takket være en elmotor på 55 hk (40 kW), dog momentant 95 hk (70 kW)
- udelukkende termisk (ved konstant fart på lande- og motorvej, hvor motoren når sine optimale præstationer), takket være en V6 benzinmotor på 2 liter med en effekt på 272 hk (200 kW) og et moment på 375 Nm
- med begge motorer samtidig, under acceleration for at få yderligere effekt (overboost), hvor effekten er 460 hk   (345 kW) og momentet 430 Nm,  samt med træk på alle 4 hjul, når vejgrebet kræver det.
Denne drivlinje kombinerer køreglæde og toppræstationer med miljøvenlig fremfærd i kraft en betydelig reduktion af CO2. Den gør det muligt at reducere udledningen af CO2 til en femtedel (70 g/km, svarende til 2,6 liter pr. 100 km) i forhold til en tilsvarende konventionel drivlinje med en V8 motor på 4 liter.
Det kan lade sig gøre takket være
- optimering af benzinmotoren
- mekanisk 7-trins gearkasse med elektronisk styring og dobbeltkobling
- hybridteknologien
- strategi for hybridteknologien som prioriterer CO2 udledningen.