28. juli 2010 - Peugeot

Peugeot indfører e-HDi
Peugeots ny stop-start-teknologo e-HDi sparer op til 15 pct. brændstof.

Peugeot 508, der efterfølger 407, får som den første e-HDi-systemet.
Peugeot
Ny stop-start-teknologi
Peugeots nyeste generation af Stop&Start-teknologi giver op til 15 pct. besparelse på brændstofforbrug og CO2-udledning.
Teknologien kombinerer en multifunktionel enhed bestående af starter, generator og elmotor med en dieselmotor. Dette giver ikke blot et mindre brændstofforbrug og mindre CO2-udledning, men har samtidig køreglæde, øjeblikkelig motorstart og lavt støjniveau som sidegevinst. Den nye 508 vil være den første Peugeot-model, som bliver udstyret med e-HDi-teknologien, oplyser Peugeot.

Starter, generator og elmotor i én enhed

Stop&Start-teknologi indebærer, at motoren slukkes, når bilen holder stille (for eksempel ved rødt lys eller i en bilkø) og starter med det samme ved tryk på speederen.
e-HDi-systemets effektivitet skyldes en kombination af flere teknologier:
• HDi dieselmotoren, som er en af branchens mest effektive forbrændingsmotorer
• Stop&Start-system med ny multifunktionel enhed (starter, generator og elmotor i én enhed)
• e-booster-system, der hjælper til øjeblikkelig start
• Elektronisk generatorstyring til opsamling af energi under bremsning
• Gearkasse med optimerede udvekslingsforhold

Alle modeller med e-HDi-systemet vil desuden være udstyret med dæk med lav rullemodstand.

Første model med e-HDi bliver 508

Den nye teknologi indføres gradvist på de fleste Peugeot-modeller med 1,4 og 1,6 liter HDi-motorer, startende med den nye Peugeot 508, der introduceres primo 2011.
PSA Peugeot Citroën forventer, at 30 pct. af gruppens dieselmodeller vil være udstyret med e-HDi, og målsætningen er 1 million solgte e-HDi-modeller indenfor 3 år.
”Jeg er overbevist om, at vores e-HDi-teknologi hurtigt vil sætte nye standarder på markedet, præcist som HDi-motoren gjorde, da den blev introduceret. Vores e-HDi-motorer yder toppræstationer både, når det gælder brændstoføkonomi og lav CO2-udledning, men også når det handler om køreglæde, øjeblikkelig motorstart, ingen vibrationer og støj", siger Jean-Marc Gales, Executive Vice President for PSA Peugeot Citroën.

PSA sælge 1 mio. biler med en CO2-udledning på max 120 g/km
PSA Peugeot Citroën solgte i 2009 næsten en 1 million biler med en CO2-udledning på mindre end 130 g/km, herunder mere end 757.000 biler med en CO2-udledning på under 120 g/km. Gruppens målsætning er at sælge 1 million biler, der udleder mindre end 120 g/CO2 pr km i 2012.