31. august 2010 - Volvo

Bomstærk 1,6-motor til V60
Volvo V60 og S60 vil kunne fås med stærk og økonomisk 1,6 liters benzinmotor.

Den ny Volvo V60, der også kommer som sedan, udstyres med den ny motor.
Volvo
Bomstærk 1,6-motor til S60
Volvo's motorprogram bliver nu udvidet med T3 og T4, et par 4-cylindrede 1,6 liters turbobenzinmotorer med den allernyeste direkte indsprøjtnings-teknologi, oplyser Volvo.
GTDi konceptet (Gasoline Turbocharged Direct Injection) blev udviklet med henblik på at opnå lavt brændstofforbrug uden at gå på kompromis med ydelse eller køreglæde.
T3 motoren, en 1.6 GTDi på 150 hk, og T4 med 180 hk, kan fås til de nye Volvo S60 og V60 modeller. 180 hk motoren yder maksimalt 240 Nm drejningsmoment fra blot 1600 og helt op til 5000 o/min. En såkaldt "overboost" funktion, der træder til, hvis der er brug for det, giver hele 270 Nm drejningsmoment. Resultatet er godt træk ved alle hastigheder. Momentkurven er relativt jævn, og det er godt for komforten. 150 hk - versionen har 240 Nm drejningsmoment.
"Små, højtydende GTDi motorer er et af vores bud på at få mere energi ud af mindre motorer," forklarer Magnus Jonsson, direktør for produktudvikling hos Volvo Cars.

Se brugte Volvo S60 her

Kompakte, energieffektive, letvægts-aluminiumsmotorer
De nye GTDi motorer er kompakte og er udført helt i støbt aluminium, som giver lav vægt og god varmefordeling. Det er nogle af de egenskaber, der er nødvendige for at opnå god brændstoføkonomi. Indsugningsmanifoldet i plast er også med til at holde vægten nede.
En anden forudsætning er optimal forbrænding. For at minimere brændstofforbruget og emissionerne, skal brændstoffet udnyttes så effektivt som muligt. Ikke mindst indsprøjtningssystemet er forbedret, så forbrændingen kan styres med ekstrem præcision.

Direkte indsprøjtning med multihuls-benzindyser
Volvo har valgt at placere hver indsprøjtningsdyse centralt over stemplet lige ved siden af tændrøret. Dyserne har 6 huller hver, hvilket er ualmindeligt for centralt placerede dyser. Det giver imidlertid en særligt homogen og fint forstøvet brændstofdistribution.
Den centralt placerede multihuls-indsprøjtningsdyse gør det muligt at kontrollere brændstofmængden med ekstrem præcision. Ved koldstart sprayes brændstoffet ind i midten af forbrændingskammeret umiddelbart før antænding. Det høje indsprøjtningstryk på 100 bar gør, at mindre brændstof havner på forbrændingskammerets kolde vægge. Det er med til at nedbringe både emissioner og brændstofforbrug. En anden fordel i forhold til en sideplaceret dyse er en væsentlig reduktion i mængden af sodpartikler.
Ved koldstart bidrager denne indsprøjtningsteknologi til, at katalysatoren varmes hurtigt op, hvilket sætter skub i den proces, der renser udstødningen.

Mest moderne indsprøjtningsteknologi
Direkte indsprøjtning giver en høj fyldningsgrad i forbrændingskammeret. Udover effektiv forbrænding og lave emissioner er det endvidere med til at starte turboen tidligere, ligesom det giver hurtig reaktion også fra lave motoromdrejninger og dermed hurtigere acceleration og bedre køreegenskaber fra lave hastigheder.
"Det er den mest moderne indsprøjtningsteknologi, der findes, og Volvo spillede en vigtig rolle, da den blev udviklet," siger Magnus Jonsson. "Vi har i flere år haft et succesfuldt samarbejde med Bosch, som fremstiller systemet".

Turbo og dobbelt VVT (variable ventiltider)
Direkte indsprøjtning sammen med turboladning og variable ventiltider giver en ydelse, der er på linie med langt større motorers samtidig med, at brændstofforbruget og miljøindvirkningen er mindsket betragteligt.
"Vi anslår, at brændstofforbruget og emissionerne fra udstødningen er omkring 20 procent lavere end med en konventionel benzinmotor med større slagvolumen og lignende ydelse," forklarer Magnus Jonsson. "Samtidig giver GTDi motorerne samme trækkraft og kørefornemmelse som en moderne dieselmotor".
GTDi motorerne anvender variable ventiltider på begge knastaksler. Både indsugnings- og udstødningsventilernes åbningstid kan varieres, så overlappet og den præcise fyldingsgrad i forbrændingskammeret optimeres uanset motoromdrejningerne. Det giver bedst mulig forbrænding over hele omdrejningsområdet og bidrager til hurtig acceleration uanset forholdene.

Kombineret med Powershift eller manuel gearkasse
1.6 GTDi T3 og T4 kan fås sammen med Volvo's automatiske, sekstrins Powershift gearkasse eller en sekstrins manuel gearkasse.
Begge varianter er forsynet med en DRIVe-kontakt, som til- eller frakobler brændstofbesparende teknologi:
* Versionerne med automatgear har en teknologi, der frakobler gearet, hvis føreren slipper speederen, når bilen kører. Det mindsker rullemodstanden og reducerer brændstofforbruget.
* Versionerne med manuel gearkasse leveres med en Start/Stop funktion, der slukker motoren, når bilen holder stille, hvis føreren slipper koblingen og sætter bilen i frigear. Så snart føreren igen træder på koblingen, starter motoren.
Powershift gearkassen, der er 6-trins og har dobbeltkobling, forener den manuelle gearkasses effektivitet og køredynamik med automatgearkassens smidighed og bekvemmelighed. Koblingens funktion koordineres, så drejningsmomentet ikke påvirkes under gearskift. Resultatet er samme komfort som med en almindelig automatgearkasse kombineret med den manuelle gearkasses ydelse.

1.6 GTDi T3 og T4 introduceres til efteråret til de nye Volvo S60 og V60.

Motorspecifikationer 1.6 GTDi T3

Motortype:4-cylindret benzin-turbomotor
Volumen: 1.595 cm3
Boring:  79,0 mm
Slaglængde: 81,4 mm
Kompressionsforhold:  10.0:1
Ventiler pr. cylinder:  4
Knastaksler:  DOHC
Max. ydelse:  110 kW (150 hk)
Max. drejningsmoment: 240 Nm
Emissioner: Euro 5

Motorspecifikationer 1.6 GTDi T4
Motortype: 4-cylindret benzin-turbomotor
Volumen: 1.595 cm3
Boring:79,0 mm
Slaglængde: 81,4 mm
Kompressionsforhold: 10.0:1
Ventiler pr. cylinder:4
Knastaksler: DOHC
Max. ydelse: 132 kW (180 hk) / 5500 o/min.
Max. drejningsmoment: 240 Nm / 1600-5000 o/min., 270 Nm ved kortvarigt overboost
Emissioner: Euro 5

Specifikationer kan variere fra land til land og kan ændres uden forudgående varsel.

Se brugte Volvo S60 her