1. september 2010 - FDM

Ny værkstedstest
Værkstederne overser hver tredje fejl på bilen

Hver tredje fejl på bilen bliver overset, når bilen bliver sendt til serviceeftersyn.

FDM 
Stort serviceeftersyn med fejl
Defekte viskerblade, fejl på lygterne eller et horn, der ikke dur, har alt sammen betydning for trafiksikkerheden. Derfor skal disse ting ifølge servicebogen tjekkes, når bilen sendes til stort serviceeftersyn. Alligevel er det langt fra alle værksteder, der tjekker bilen ordentligt, viser en test, FDM har foretaget på seks mærkeværksteder.

”Det er skuffende, at værkstederne ikke er bedre til at finde fejl på bilen til et serviceeftersyn. Et serviceeftersyn er meget standardiseret og de har et tjekskema, som de skal følge og krydse af på undervejs”, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

Seks mærkeværksteder testet
FDM har testet seks såkaldte mærkeværksteder, hvor hver bil havde 10 fejl, som værkstedet skulle finde. I gennemsnit fandt værkstederne 6,7 fejl. Alligevel kunne kunden køre fra værkstedet med en stemplet servicebog, selvom servicet ikke var udført korrekt.

”Det er ikke rimeligt at kunden får at vide, at bilen er fejlfri, når det ikke er tilfældet. Mærkeværkstederne ynder at fremhæve, at de er det bedste valg, når bilen skal til service, men det lever de ikke op til i testen”, siger Jørgen Jørgensen.

Frie værksteder også en mulighed
Han gør opmærksom på, at bilejere ikke længere er forpligtet til at bruge et mærkeværksted til service for at opretholde garantien. Men understreger, at hvis man vælger at køre bilen til et af de såkaldte frie værksteder, så skal serviceeftersynet være udført efter fabrikkens forskrifter, for at garantien stadig dækker.

I forhold til FDMs tidligere års undersøgelser af værkstederne, er der dog også lyspunkter i værkstedstesten. Generelt holdt værkstederne den lovede pris, og ingen værksteder udførte reparationer, som ikke var aftalt.

Hele resultatet af værkstedstesten kan læses i Motors septembernummer.