9. september 2010 - Toyota

Plug-in for dyrt til Danmark
Toyota Prius Plug-in Hybrid udleder kun 59 g CO2 pr. km, men hæmmes af afgifter.

Toyota Prius Plug-in Hybrid kommer næppe til salg i Danmark.
Toyota
Plug-in for dyr til Danmark
Toyota Danmark præsenterede onsdag 8. september en af fremtidens biler - nemlig Danmarks første plug-in hybridbil. Den virker som ren elbil på korte distancer og som en traditionel hybridbil med en benzin- og en elmotor på længere distancer. Men danske skatteregler spænder ben for den. Så de 2 test-biler, der nu er kommet til Danmark, risikerer at blive ensomme på de danske veje.

Prius Plug-in Hybrid kan køre 20 km på el

Toyota har produceret hybridbiler i mange år og kombinerer med plug-in teknologien nu det bedste fra to verdener. Man kan således køre omkring 20 kilometer på ren el uden nogen form for udledning fra bilens udstødning, og når elmotorens lithium-ion batteri er brugt op, kører bilen bare videre på det traditionelle hybridsystemet, der er en miljørigtig kombination af både en el- og benzinmotor. Med 20 kilometer kan en stor del af hverdagens ture klares på ren el.
Plug-in hybridbilen i familiestørrelse overvinder altså både elbilen på den stærkt øgede rummelighed, men i særlig grad også på hvor langt det er muligt at køre, inden batteriet igen skal lades op. Den rene elbil har i dag stadig en stærkt begrænset rækkevidde modsat plug-in hybridbilen.

Søg brugte Toyota Prius

Brobygger til elbilen
Hos Toyota ser man plug-in hybridbilen som en brobygger mellem den traditionelle konventionelle benzin- eller dieselbil og elbilen.
”Vi forventer, at elbilen, der kan opfylde den almindelige danskers behov, ligger en del år ud i fremtiden. Når plug-in hybridbilen er på gaden om nogle få år, kan danskerne vænne sig til at køre på el uden at give afkald på rækkevidden,” forklarer Anders Tystrup.
Der var mange både anerkendende og nysgerrige blikke under Toyotas præsentation af Danmarks første plug-in hybridbil i dag onsdag 8. september. På det miljøcertificerede Hotel Copenhagen Island i København løftede den japanske bilgigant også sløret for indholdet af et stort projekt med plug-in hybridbiler de kommende 2 til 3 år.
Toyota tester på verdensplan 600 plug-in hybridbiler, hvoraf de 200 kører i Europa, ti i Skandinavien og to i Danmark. Den ene bil skal køre hos energiselskabet NRGi, der er Toyotas samarbejdspartner i projektet, mens Toyota Danmark selv vil anvende den anden bil over en bred front med henblik på at udbrede kendskabet til den nye teknologi.
De kommende års test skal således bruges til at indsamle informationer om den daglige brug af den nye teknologi og derigennem danne grundlag for den endelige produktionsmodel, som Toyota forventer at sende på markedet i 2012.

Endnu langt til de danske veje

Om Prius Plug-in Hybrid nogensinde kommer til salg i Danmark, er stadig et ubesvaret spørgsmål. For med det nuværende danske registreringsafgiftssystem er der ringe udsigter for den nye teknologi i Danmark, som ganske enkelt bliver for dyr for langt de fleste danskere.
”Nye teknologier er dyre at udvikle og dyre at fremstille. Når de så ovenikøbet bliver tillagt den værdibaserede danske registreringsafgift, bliver de for dyre, og danskernes motivation til at investere i de nye bilteknologier forsvinder. Desværre efterlader det danske system et indtryk af, at bilproducenterne nærmest bliver straffet for at bringe nye og miljørigtige teknologier på markedet,” siger Kristian Krapper, administrerende direktør hos Toyota Danmark.
Toyota Prius Plug-in Hybrid kører omkring 20 kilometer på el alene efter en opladningstid på 90 minutter. Forbrugstallene er imponerende og pryder da også bilen med store bogstaver både for og bag. 38,5 kilometer på en liter benzin, mens den gennemsnitlige udledning af CO2 er på beskedne 59 g/km. Til sammenligning udleder en traditionel benzindrevet personbil næsten 3 gange mere CO2.

Søg brugte Toyota Prius