12. oktober 2010 - Bilpriser.dk

Lun på Giulietta
Mikkel Thomsager er vild med Giulietta, Swift og V60 - men tror på Meriva.

Chefredaktør Mikkel Thomsager ved en af de foretrukne biler, Alfa Romeo Giulietta.
Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Lun på Giuletta
Årets Bil i Danmark 2011 er nu nået til dag 2, og de 24 danske motorjournalister, der er med i juryen, tester biler på livet løs på landevejene rundt om Jyllands-Ringen ved Silkeborg. Også på selve ringen testes der. I morgen afsluttes prøvekørslerne, og de 5 finalister vil være fundet kl. 13,30 onsdag. Herefter kåres Årets Bil i Danmark 2011 kl. 14, er planen. Bilpriser.dk har taget en snak med en af Danmarks mest erfarne biltestere, chefredaktør Mikkel Thomsager, Bilmagasinet, for at høre, hvad der har gjort indtryk på en ”garvet rotte” som ham med 20 års erfaring. Hvilke 3 biler vil han fremhæve?
”Hvis jeg skal fremhæve 3 biler, så må det være Alfa Romeo Giulietta, Suzuki Swift og Volvo V60. Giulietta’en kører godt, ser godt ud og kan fås til gode leasingpriser. Det gør, at man så kan vælge med hjertet”, siger han.

Gode leasingpriser gør, at man kan vælge med hjertet

”Alfa’en styrer godt, og det er vigtigt for mig. Og ja, Citroën DS3 styrer også umanerlig godt, men Alfa’en er lige en tand mere anvendelig med dens 5 døre og bedre plads i kabinen”, tilføjer han.
At en faceliftet Swift kan komme med blandt de særligt udvalgte, kan måske undre, men der er en forklaring:
”Teknisk set er det en ny bil, den er større, mere støjsvag, mere komfortabel og har fået bedre finish i kabinen. Og den styrer stadig godt”, forklarer han.
”Motoren er måske lidt død i bunden, men hvis man giver den noget gas, sker der noget. Det kan man næsten gøre til en sport”, griner han.
Volvo V60, der vil koste cirka 430.000 kr. med 1,6 liters dieselmotor, har været en meget populær testbil ved Årets Bil i Danmark 2011, dog med en 163 hestes D3-motor. Mikkel Thomsager er en af dens fans:
”Volvo har forsøgt at flytte sig i den mere dynamiske retning, og det er lykkedes pænt, uden at det er gået ud over komforten, som stadig er god. Og der er en god finish i kabinen”, tilføjer han.

Opel Meriva ligner en vinder

Ingen af dem løber imidlertid med titlen som Årets Bil, gætter han. Hvis han skal skyde på, hvilken bil, de 24 jurymedlemmer vil pege på, så er det Opel Meriva:
”Meriva er et godt gæt. Jeg er ikke fan af de bagudvendte bagdøre, men Opel er kommet væk fra kassedesignet. Den kører godt, har en praktisk kabine, og byder på en god førerplads og et godt sædearrangement bagtil. Det er Opel efterhånden blev gode til, det med sæder. Den er også med blandt de 5 biler, jeg selv stemmer for at få med i finalen”, slutter han.