27. oktober 2010 - Volvo

Volvo på el og brint
Volvo vil eksperimentere med brændselsceller, der drives af benzin.

Volvo C30 DRIVe Electric skal som et forsøg forsynes med brændselsceller i 2012.
Volvo / Bilpriser.dk
Volvo på el og brint
Volvo har ikke mistet evnen eller lysten til at være innovative, selv om virksomheden nu er kinesisk ejet. Nu melder Volvo, at man vil eksperimentere med brændselsceller, der drives af benzin. Projektet støttes af den svenske energistyrelse.
"Dette er en spændende udvidelse af vort fokus på elektrificering. Batteriomkostningerne og størrelsen betyder, at alle elektriske biler stadig har en forholdsvis begrænset rækkevidde. Brændselsceller kunne være en af måderne af udvide rækkevidden på", siger Volvos administrerende direktør Stefan Jacoby.

Brændselsceller på benzin

Volvo arbejder sammen med Power Cell Sweden AB, der har udviklet en brændselscelle, der kan omdanne benzin til brint og herefter til el, vand og en lille smule CO2. CO, NOx, SOx og partikler slipper man for. Brændselscellen - eller range extenderen, om man vil - vil kunne udvide rækkevidden af en Volvo C30 DRIVe Electric med 250 km. Fordelen ved at bruge benzin i stedet for brint eller metanol er indlysende: Benzin er allerede på tankstationerne.
To prototyper af Volvo C30 DRIVe Electric med brændselsceller forventes at være klar til test i 2012. Hvad der herefter skal ske, afhænger af, hvordan testen forløber.

Danmark med i front, men mangler en bilproducent
I Danmark arbejder både IRD Fuel Cells i Svendborg og Serenergy i Hobro med brændselsceller. Danmark råder også over virksomheder som Fiberline, der kan lave lette karosserier, og på Aalborg Universitets Center findes forskere, der ved alt om moderne, hypereffektive elmotorer, har Bilpriser.dk erfaret på et elbilseminar på Sprogø for nylig. Vi har også en batterivirksomhed som Danionics og batteristyringsteknologi fra Lithium Balance - men desværre har Danmark ingen bilindustri eller kapitalstærk industrigruppe, der udnytter dette. Måske kommer det en dag.