23. november 2010 - Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Tilfredshed ved køb af ny bil
Stor forbrugertilfredshed ved køb af ny bil, men ikke ved køb af brugt.

Det er en god oplevelse at købe ny bil - men ikke at købe brugt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Tilfredshed ved køb af ny bil
Danskerne er meget tilfredse med deres oplevelse, når de køber ny bil. Men det kniber med tilfredsheden, når det gælder køb af brugte biler - eller også er forventningerne til brugte biler bare for høje.
Det viser den årlige forbruger-tilfredshedsundersøgelse, som Forbruger- og Konkurrence-styrelsen netop har færdiggjort i 2010-udgaven.
At købe ny bil er en så god oplevelse, at det giver en flot 4. plads i undersøgelsen. Mest tilfredse er de, der har købt bøger. Så følger biograf-, teater- og musikoplevelser samt rejser. På 5. pladsen ligger køb af spil.

DAF-formand tror, at indsats har virket
"Det er meget glædeligt for såvel bilimportører som nybilforhandlere, at det at købe en ny bil vurderes så højt hos forbrugerne", siger direktøren for Danmarks Automobilforhandler Forening, Jens Brendstrup i en kommentar.
"Vi arbejder seriøst på, at det skal blive endnu bedre og mere trygt at købe en bil hos et DAF-medlem, bl.a. ved en forbedring af Ankenævn for Biler. Der er ingen tvivl om at vores indsats for at informere om trygheden ved at handle hos DAF’s medlemmer, har givet forbrugerne større tillid", mener han.
Bilbranchen har dog stadig meget at arbejde med. Tilfredsheden med autoreparationer lander kun på en 34. plads, og tilfredsheden med køb af brugt bil lander næsten helt i bunden af skalalen, nemlig på en 45. plads. De sidste fire bundskrabere er pensionsprodukter, abonnementer på fastnettelefoni, abonnementer på mobiltelefoni og helt i bunden: tv-pakker.

Man kan se hele undersøgelsen på www.fs.dk