1. december 2010 - Nissan

Elbil er årets bil i Europa
Nissan Leaf tager overraskende titlen som Car of the Year in Europe 2011.

Nissan Leaf - Car of the Year in Europe 2011.
Nissan
Elbil er årets bil i Europa
I et historisk øjeblik for Nissan Motor Co. Ltd. og nul-emis-sionsbiler blev den 100 % eldrevne Nissan Leaf tildelt prisen som Car of the Year in Europa 2011.
Verdens første masseprodu-cerede, prismæssigt overkom-melige nul-emissions-bil til det globale marked slog 40 konven-tionelle konkurrenter og vandt bilverdenens vigtigste anerkendelse. Det er første gang i den årligt tilbagevendende konkurrences 47-årige historie, at titlen går til en elbil. Nissan Leafs konkurrenter til titlen omfattede biler fra mærker som for eksempel Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Ford, Opel/Vauxhall og Volvo. Juryen bestod af 57 førende motorjournalister fra 23 europæiske lande.

Nissan Leaf er et gennembrud for elektriske biler
”Juryen anerkendte i dag, at Nissan Leaf er et gennembrud for elektriske biler. Nissan Leaf er den første elbil, der kan matche konventionelle biler på mange områder,” sagde Håkan Matson, som er præsident for juryen til kåringen af årets bil i Europa.
"Denne pris anerkender den banebrydende nul-emissions-bil Nissan Leaf som en reel konkurrent til traditionelle biler, når det gælder sikkerhed, performance, rummelighed og køreegenskaber", siger Nissan Motor Co. Ltd.s President og CEO Carlos Ghosn i en kommentar.
"Den afspejler også Nissans position som et innovativt mærke med en klar vision for fremtidens befordring, som vi kalder bæredygtig mobilitet. Med tre andre elbiler på vej fra Nissan - og med den nært forestående markedsintroduktion af fire elbiler fra vores alliancepartner Renault - repræsenterer Nissan Leaf et afgørende første skridt i retning af en nul-emissions-fremtid.

Rækkevidde på 175 km

Nissan Leaf drives af en kompakt elmotor, som er placeret forrest i bilen og trækker forhjulene. Vekselstrømsmotoren på 80 kW har et drejningsmoment på 280 Nm, som er tilstrækkeligt til at give bilen en tophastighed på 145 km/t. Elmotoren drives af et Nissan-udviklet, lamineret litium-ion-batteri, som yder mere end 90 kW. Bilen har en rækkevidde på 175 km (New European Driving Cycle) mellem opladningerne, hvilket gør den til et praktisk alternativ til mange, der kører meget bykørsel.

Bilens klimaanlæg kan styres via mobiltelefonen
Bilen er komplet udstyret, eksempelvis med udstyrsdetaljer som regenererende bremsesystem, aircondition, satellitnavigationssystem, parkeringskamera og avancerede It- og telematiksystemer i bilen. Innovative systemer gør det muligt for ejeren at indstille opladningsfunktioner til overvågning af bilens aktuelle opladningstilstand og den resterende batterikapacitet samt at opvarme eller afkøle bilens kabine på afstand via mobiltelefon eller computer. Nissan Leaf vil kunne fås i fem forskellige farver i Europa - blue metallic og pearl, white pearl, silver metallic, black solid og red pearl. Det eneste ekstraudstyr er et solcellepanel monteret i hækspoileren, som hjælper med at oplade bilens 12-volts-batteri for at kunne levere strøm til tilbehør.

Leveres i USA og Japan i december 2010
Levering af bilerne i Japan og USA begynder nu her i december. I Europa begynder leveringerne i starten af 2011 i Portugal, Irland, Storbritannien og Holland. Denne nul-emissions-bil fremstilles p.t. i Japan, men den vil også blive fremstillet i Nordamerika og Europa, når de nye produktionsfaciliteter åbner sidst i 2012 og i starten af 2013.

Hybrid-Infiniti er også på vej
Nissans innovative tankegang omfatter meget mere end banebrydende nul-emissions-mobilitet. Under fællesbetegnelsen Pure Drive fremstiller Nissan en udvidet serie af miljøvenlige biler, der tilbyder den største brændstofeffektivitet i klassen bakket op af grønne teknologier. I Europa introducerer koncernen snart en avanceret benzin-/eldrevet hybrid-luksus-sedan under Infiniti-navnet, mens de ekstremt populære, konventionelt drevne crossover-modeller som f.eks. Nissan Qashqai og Nissan Juke har skabt nye segmenter på bilmarkedet, som domineres af Nissan. Næste år introduceres også fjerde generation af Nissan Micra med en kompressordrevet udgave af en helt ny 1,2-liters, 3-cylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning og start-stop-system, der sikrer bilen livlig performance og CO2-emissioner på kun 95 g/km.

Nissan har tidligere vundet prisen som årets bil i Europa. I 1993 vandt Nissan Micra, der fremstilles i Storbritannien, som den første bil fra en japansk bilproducent prisen, og det blev startskuddet til denne lille bils store succes i Europa, som er fortsat frem til i dag med den seneste introduktion af den nyeste Nissan Micra.

Interesseret i elbiler? Læs Klimabilanalysen 2010 fra Bilpriser.dk her