9. december 2010 - Business Danmark

Regn på firmabil eller ej
Business Danmark har udarbejdet online regnemaskine.

Firmabil kan ofte ikke betale sig pga. den høje danske skat. Business Danmark har nu lavet en online beregner, der hjælper med at finde ud af det.
Business Danmark / Bilpriser.dk
Regn på firmabil eller ej
Skal, skal ikke? Det kan være svært at regne ud, om det kan betale sig at få en firmabil, eller om man selv skal lægge bil til og hæve km-godtgørelse. Men det problem gør sælgernes organisation, Business Danmark, nu noget ved. På organisationens hjemmeside er der netop lagt en online beregner ud, der kan hjælpe med regnestykket.
Bilpriser.dk har testet den meget omfattende beregner, som der er link til i bunden af denne artikel og kan anbefale, at man har alle data på sin bil og sin årlige kørsel klar, inden man taster løs. Men så er det også en meget fin løsning.

Advarer mod privatleaset bil som jobbil

Business Danmark har samtidig tjekket, om privatleasing er sagen for sælgere. Men privatleasing er stadig dyrt og uegnet til kilometerkrævende bilister, der bruger privatbilen på jobbet mod at få kørepenge, mener organisationen. Bilpriser.dk er kommet til det modsatte resultat i en udvidet leasingudgave af Firmabilanalysen 2011. Den kan ses her . Det skal dog siges, at Bilpriser.dk kun regner med 10.000 private km og 20.000 erhvervsmæssige km i sin analyse. Business Danmark regner angiveligt med hhv. 13.000 private km og 35.000 erhvervsmæssige km. Det vil sige, at de sidste 15.000 km er efter den lave takst for kørselsgodtgørelse, og så bliver fordelen ved leasing mindre. Så hvis man vil vide, om det kan betale sig at privatlease og bruge bilen i jobbet, må man selv frem med lommeregneren.

Spørg en forhandler om værditabet

At skønne værditabet på bilen er i den forbindelse et problem, men mange bilforhandlere har restværdiberegnings-værktøjet BilpriserPro, så når man alligevel er hos forhandleren for at se på jobbil, er det oplagt at bede om en beregning på værditabet 3 år frem med det km-forbrug, man regner med at få. Herefter lægger man værditab, nettorenteudgift plus oprettelsesomkostninger og serviceaftaleudgifter sammen og sammenligner med, hvad en privatleasingbil vil koste over samme antal måneder og samme antal km. Man skal være opmærksom på, at nogle leasingselskaber, for eksempel Nordania Leasing, har metallak og en dækordning med i prisen, så hvis man vælger at sammenligne med priserne fra disse selskaber, skal de udgifter også med i regnestykket for købebilen. Bilpriser.dk har en oversigt over de fleste førende privatleasingselskaber her

Privatleasing er på andre vilkår end erhvervsleasing

Business Danmark er som sagt skeptisk overfor at bruge en privatleaset bil til erhvervskørsel:
"Mens leasing tordner frem blandt privat- og firmabilister, er det fortsat lukket land, hvis man får kørepenge for at bruge privatbilen på jobbet. Kun tre procent af disse erhvervsbilister har leaset bilen, alt imens 56 procent af firmabilerne har det. Og det skyldes alene, at det er for dyrt at privatlease, når man kører mange kilometer årligt. En privatleasing-kontrakt lyder normalt på 15-20.000 kilometer, og kørsel ud over det aftalte er uforholdsmæssigt dyrere, især når man leaser privat", lyder det fra Business Danmark.
"Privatleasingen sker ganske enkelt på ringere vilkår end erhvervsleasingen. Og prisforskellen bliver kun endnu større, hvis man kører 40.-50.000 km om året", forklarer Lars Bundgaard, der er nyvalgt formand for trafikudvalget i sælgernes interesseorganisation, Business Danmark.

Pas på uforudsete ufdgifter
En anden barriere mod privatleasing er, at bilisten kan blive overrasket af uforudsete udgifter, når bilen afleveres til leasingselskabet igen. Her gennemgås bilen med en tættekam og man skal afregne hver lille skramme på bilen, påpeger foreningens tidligere trafikpolitiske formand, Børge Agerbæk, som har selv har stået i situationen.
"Da jeg afleverede min leasede bil, kom firmaet af med 12.000 for reparationer på en bil, som jeg syntes var i god stand. Disse usikkerheder gør, at mange vælger at købe en bil, der er lidt brugt, enten som demo eller med et lavt kilometertal på 10-15.000 km, så den første afskrivning er raget af bilen", siger han og anbefaler at man sikrer sig en uvildig gennemgang af bilen efter leasingperioden.
Dette er man sikker på, hvis leasingselskabet bruger FDM's standardkontrakt, kan Bilpriser.dk tilføje.

44 procent af medlemmerne i Business Danmark bruger egen bil på jobbet i stedet for firmabil. Flertallet af dem køber en ny bil og 40 procent vælger en bil på brugtvognsmarkedet frem for en leaset bil.
Med Business Danmarks bilprogram kan man teste, om det er billigst at bruge egen bil eller firmabil på jobbet:
Beregneren kan findes på http://www.businessdanmark.dk/Lon-skat-og-bil/Bil/Bilprogram .