11. januar 2011 - Toyota

Prius-familieforøgelse
Ny udgave af Toyota Prius er en stationcar til den aktive familie.

Toyota Prius kommer som stationcar med 50 pct. mere bagageplads. Og som bybil.
Toyota
Prius-familieforøgelse

Det er ikke kun de kongelige, der kan glæde sig over familieforøgelse. Toyota har helt i tråd med den royale tvillingefødsel netop løftet sløret for en kommende dobbelt familieforøgelse i Prius-familien.
Verdens første hybridbil Toyota Prius, der blev introduceret i Japan i 1997 og i Danmark syv år senere, fik allerede sidste år føjet en endnu mere miljørigtig bil til familien i skikkelse af prototypen Toyota Prius Plug-in Hybrid, som sættes i produktion i 2012. Nu vokser søskendeflokken så yderligere med indtoget af både Toyota Prius v og Toyota Prius c.
V’et i Toyota Prius v står for ”versatility”, der på engelsk betyder alsidighed. Og alsidighed er lige nøjagtig, hvad der kendetegner den kommende Prius v. For på trods af at der også skal være plads til hybridbilens batteripakke, har bilen ingen problemer med at opfylde den aktive families behov for plads. Bilen er særdeles rummelig bl.a. med et 50 procent større bagagerum i forhold til den normale Toyota Prius.

Prius som stationcar

Toyota Prius v er designet helt fra grunden med udgangspunkt i den Prius, vi allerede kender fra vejene i dag. Prius v kan bare rumme endnu mere og er da også både længere, bredere og højere end den kendte Prius.
Kabinen i Toyota Prius v emmer af fleksibilitet for den aktive familie. Man sidder højt med godt udsyn. Derudover er der imponerende benplads til bagsæde-passagererne. Både bagsæder samt det forreste passagersæde kan lægges ned helt plant, så man også har mulighed for at transportere store eller lange effekter.
Motoren i Prius v er magen til motoren i Prius - en 1.8 liters benzinmotor, der i samarbejde med elmotoren yder 136 hestekræfter. Det betyder, at den fornemme brændstoføkonomi og den lave CO2-udledning, der i forvejen kendetegner Prius, går igen i Prius v.

Også mindre c-model til bymennesker
Sikkerheden er i den grad også gennemtænkt i Toyota Prius v. Med 7 airbags, et stødabsorberende karosseri samt redesignede sæder, der mindsker risikoen for piskesmæld ved en påkørsel bagfra, bliver Prius v en af markedets sikreste biler i sin klasse - den mellemstore stationcar.
Men Toyota stopper ikke familieforøgelsen med Prius v. En anden helt anden lille hybridbil i Prius-familien hedder Toyota Prius c, hvor c’et står for city-centric - eller på dansk nær byens centrum. Det fortæller ganske klart, at Prius c bliver en bil, der primært henvender sig til bymennesker, der efterspørger en mindre hybridbil til en særlig god pris.

Prius c som konceptbil
Toyota Prius c, der foreløbig udelukkende er en konceptbil med linjer fra konceptbilen FT-CH, som Toyota viste på Paris Motor Show i efteråret, bliver endnu mere brændstoføkonomisk end den kendte Prius og skiller sig dermed ud som en af de absolut mest brændstoføkonomiske hybridbiler overhovedet.
De to nye Prius-familiemedlemmer Toyota Prius v og Toyota Prius c bliver i første omgang udelukkende introduceret i USA. Prius v kommer på gaden om et lille år, mens Prius c ruller ud fra fabrikken nogle måneder senere i foråret 2012.
Hele søskendeflokken i Prius-familien på snart fire medlemmer kan i disse dage ses på North American International Auto Show i Detroit i USA.