24. februar 2011 - Nissan

Micra renser lufter
Den nye Micra DIG-S bliver indbegrebet af Nissans PURE DRIVE-strategi.

Med et af de laveste CO2-emissionsniveauer for en benzinmotor på blot 95 g/km er den nye Nissan Micra DIG-S klar til at rense luften i byen.
Nissan 
Ren luft i byen
Nissan Micra DIG-S 1,2-liters versionen med 80 hk kommer til Danmark allerede i begyndelsen af marts 2011. Priserne starter ved 125.990 kr. for den billigste model Visia City. Til efteråret lanceres Nissan Micra 1,2 DIG-S, som er endnu en udvikling af den populære bybil, og som vil blive præsenteret i forbindelse med Geneva Motor Show.

Lave emissioner
Nissans fokus på at reducere emissioner er ikke kun begrænset til at skabe elektriske nulemissions-biler som den banebrydende og prisvindende Nissan LEAF. At udvikle avancerede teknologier som en del af Nissan PURE DRIVE-strategi har ført til, at firmaet arbejder hårdt for at reducere emissionerne og brændstofforbruget fra alle sine biler, og det har resulteret i lanceringen af en ny motor med et af de laveste CO2-niveauer i verden.

Avanceret benzinmotor
Drivkraften i den nyeste version af den populære Micra bybil DIG-S er den avancerede benzinmotor, der kun producerer 95 g CO2/km, og som understreger Nissans førerposition på både nul- og lav-emissions-mobilitet. Kompressormotoren med direkte indsprøjtning, og deraf bilens navn Direct Injection Gasoline-Supercharger (DIG-S), er indbegrebet af Nissans ’PURE DRIVE’-strategi med sprudlende præstationer, fremragende brændstoføkonomi og usædvanligt lave emissionsværdier.
Motoren er skabt til at leve op til, og overgå, kravene til mobilitet i den moderne verden og er den ideelle partner for Micra, Nissans lille bybil. Ligesom den nye motor reducerer emissioner, vil den også reducere omkostningerne ved at køre i mange europæiske lande. I Storbrittanien slipper bilder, der producerer mindre end 100 g/km CO2, fx for at skulle betale vejafgift og er fritaget for at få et dagligt overbelastningsgebyr.

"I Nissan er vi ligeså dedikeret til at reducere emissioner fra biler med konventionelle motorer, somvi er til at udvikle elektriske nul-emissions-biler. Micra DIG-S viser netop, hvor langt vores
ingeniører er kommet."
"Lave emissioner uden kompromis, hvad angår køreegenskaber og driftsøkonomi, betyder, at den nye 1.2 DIG-S Micra sætter nye standarder for den nuværende generation af bybiler. Ingen anden benzindrevet, kompakt hatchback kan matche denne bils samlede effektivitet, og den overgår tilsvarende dieselbiler," sagde Pierre Loing, Vice President Product Strategy and Planning hos Nissan International SA.

Spektakulære resultater
Kompressormotoren med direkte indsprøjtning (DIG-S) yder 98 hk og 142 Nm, og CO2-emissionerne udgør 95 g/km med manuel gearkasse og 115 g/km med CVTgearkasse. Tophastigheden er 180 km/t. Brændstofforbruget ved blandet kørsel er 24,4 km/l. I tråd med praksis i industrien refererer disse tal til introduktionsmodellen – Visia – idet yderligere udstyr i de mere luksuriøse modeller medfører ekstra vægt, hvilket påvirker emissionsværdierne. Men effektiviteten er alligevel så høj, at den mest populære version, Acenta, også lover en fantastisk CO2-værdi: bare 99 g/km med manuel gearkasse.

Udstyr
Micra fås med et 5-dørs karosseri, de tre udstyrsniveauer Visia, Acenta og Tekna og med valget mellem to benzinmotorer. Foruden DIG-S er der en version med normal indsprøjtning til 1,2-liter, som yder 80 hk.
"Det er tydeligt, at vores nye DIG-S-motor tilbyder den bedste løsning for små biler som Micra. Med den øjeblikkelige respons mere end matcher dens præstationer og stærke økonomi enhver dieselmotor med lignende kraft, men emissionsværdierne er meget bedre," sagde Pierre Loing. "Vi har været i stand til at opnå denne lave emissionsværdi med en omkostningseffektiv pakke og uden besværet med partikelfiltre, som er nødvendige for at rense dieselmotorers emissioner. De stemmer ikke fuldstændig overens med en bil, der anvendes meget i byen."

Specifikationer for Micra Dig-S
- Meget lave CO2-emissioner: blot 95 g/km
- Diesellignende brændstoføkonomi på 24,4 km/l, men med en benzinmotors kraft og raffinering og ingen ekstraudgift til dieselmotor
- Lav driftsøkonomi
- Start/Stop-system
- Helt ny og avanceret friktionssvag 3-cylindret motor
- 1,2-liters, 98 hk, 12 ventiler, direkte benzinindsprøjtning
- Miller-cyklus og kompressormotor for ultimativ effektivitet