7. juni 2011 - Audi

Audi R8 GT Spyder
Individuelt nummer på gearknoppen i Audi Spyder

Den nye Audi R8 GT Spyder fås med bilens nummer på gearknoppen. Der er et begrænset antal på 333 stk.
Audi
Begrænset antal på 333 stk.
For et år siden præsenterede Audi den nye R8 GT Coupé som ny topmodel i R8-modelrækken. Den begrænsede serie på 333 eksemplarer blev hurtigt udsolgt. Nu følger den åbne udgave af supersportsvognen, igen i et begrænset antal på 333 stk. Hvert eksemplar har et skilt med sit individuelle nummer på gearknoppen.

1640 kg. Audi
Letvægtskompetencerne Audi ultra gør det muligt at realisere en vægt på kun 1640 kg for R8 GT Spyder. Det er 85 kg mindre end dens tekniske grundlag, R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Bilens Audi Space Frame (ASF)-karrosseri, som består af støbte samlinger, strengpressede profiler og plader af aluminium, vejer kun 214 kg. Samlingen af karrosseriet udføres primært ved håndkraft på R8-produktionslinjen på fabrikken i den tyske by Neckarsulm. Det samme gælder for slutmonteringen af bilen.
Motorrammen er fremstillet af særligt let magnesium, mens kalecheboksens lange afdækning og de store, bageste sidedele er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CFK). Til den ændrede frontspoiler, den faste hækspoiler og den nye, bageste stødfanger anvendes der ligeledes CFK. Disse komponenter giver en samlet vægtbesparelse på 5,5 kg.
Optiske ændringer skærper udseendet af R8 GT Spyder. De omfatter komponenter i titangrå kontrastfarve, en frontspoiler med dobbelt spoilerkant, flics på siden af den forreste stødfanger, røde GT-modelbetegnelser, runde afgangsrør, en forstørret diffusor og mørke LED-baglygter med klart lygteglas.
 
Fra åben til lukket på 19 sek.
På klassisk Audi maner er R8 GT Spyder udstyret med en let softtop af stof, som kan åbnes og lukkes i løbet af 19 sek. endda ved en hastighed på op til 50 km/h. Bagruden af glas, der kan køres ud, er placeret forsænket i bagvæggen adskilt fra kalechen. Bagvæggen omfatter et styrtbøjlesystem, som består af to forspændte plader. Den 5,2-liters V10-motor leverer  540 Nm drejningsmoment ved 6500 omdr./min., og den maksimale ydelse udgør 560 hk.. R8 GT Spyder accelererer  fra 0-100 km/h på 3,8 sek., og har en tophastighed på 317 km/h Audi leverer R8 GT Spyder med en automatiseret 6-trins gearkasse R tronic som standard, og den omfatter to fuldautomatiske indstillinger. I den manuelle indstilling kan føreren desuden skifte gear med skiftekontakterne på rattet eller ved at vippe joysticket.  Det permanente firehjulstræk quattro har en opsætning med stor vægtning på bagakslen, som passer til fordelingen af akseltrykket. Efter behov sender det ekstra moment til forakslen. 

Rummelig sportsvogn
Den åbne supersportsvogn er udstyret med 19"-fælge, og de store og lette bremseskiver af kulfiberkeramik giver en suveræn bremseeffekt.  I kabinen er der lagt vægt på detaljerne i forbindelse med materialet og forarbejdningen. Betjeningen imponerer med en logisk struktur. Denne åbne, tosæders bil har rummelige pladsforhold, og foran i bilen kan der transporteres op til 100 l bagage. Bagvæggen omfatter to opbevaringsrum.  Interiøret er holdt i sort, mens syninger i titangrå eller karmesinrød kan give et særligt præg. Alcantara-indtræk, også på sportsrattet og forruderammen, er standard.  Audi ultra betyder ikke, at ejerne af R8 GT Spyder skal give afkald på noget. Standardudstyret omfatter LED-forlygter, LED-baglygter, klimaanlæg, Navigationssystem plus, alarm samt førerinformationssystem inklusive laptimer. 

Soundsystem fra Bang og Olufsen
Som ekstraudstyr tilbyder Audi et eksklusivt soundsystem fra Bang & Olufsen og et Bluetooth-interface med selemikrofon, der gør det muligt at telefonere på en komfortabel måde. Det R8 GT-specifikke ekstraudstyr omfatter blandt andet skålformede sæder med stel af kulfiberforstærket kunststof, matte CFK-indlæg og syede logoer i sædeindtrækket.