6. juli 2011 - Center for Klimatilpasning

Regn giver din bil problemer
Mere ekstremregn stiller krav til dæk og bremser.

Bilens dæk og bremser har problemer, når vi oplever så store mængder regn, som vi fik i weekenden.

Center for Klimatilpasning

Danskerne kan se frem til mere ekstremregn i fremtiden, og det stiller ekstra store krav til bilernes dæk og evne til at bremse.

Mere ekstremregn i fremtiden
Danskerne udsættes i dag for mere nedbør end for hundrede år siden. Samtidig er der ingen tegn i sol og måne og vejr og vind for den sags skyld på, at vi kan forvente mindre regn fremover. Tværtimod. Videncenter for Klimatilpasning, der hører ind under Klima- og Energiministeriet, venter, at vi i fremtiden får flere ekstreme regnskyl om sommeren.

Ifølge Videncenter for Klimatilpasning har mange kloakker svært ved lede vand væk fra skybrud, der giver 30-60 mm regn. ”Resultatet kendes kun alt for godt i form af oversvømmede veje og kældre,” skriver Centeret på deres hjemmeside.

Større risiko for akvaplaning
De massive vandmasser på vejene vil betyde, at biler uden de rette dæk risikerer at akvaplane, dvs. at rutsje på vandets overflade.

”Biler vil få brug for sommerdæk med et mønster, der effektivt leder vandet væk fra vejen. På den måde får bilen ordentlig kontakt med asfalten og kan bremse hurtigst muligt. Biler med tyndslidte dækmønstre bremser ringere på våd vej end biler med dybe mønstre. Det er ikke kun mønsterdesignet, men også mønsterdybden der har betydning for evnen til at styre og bremse. Og selvom bilen er udstyret med moderne sikkerhedssystemer som ABS eller ESC, kan de ikke kompensere for den manglende vejkontakt,” siger Georg Nielsen, adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.

På kollisionskurs med 44 km/t
En test foretaget af Continental viser, at biler med 8 mm dækmønster bremser på kun 42 meter, når de kører med 80 km/t på en vej med 15 mm vand. Til sammenligning skal en bil med 1,6 mm dækmønstre på dækkene bruge 61 meter. Eller sagt på en anden måde: Biler med 1,6 mm er stadig på kollisionskurs med 44 km/t, når biler med 8 mm dæk holder stille.

Dybe mønstre nødvendigt
”Det er nødvendigt med dybe dækmønstre i situationer med meget vand på vejene. Store regnskyl stiller store krav til bilisterne, fordi de skal reagere hurtigere end normalt. Det kan være fatalt på en landevej eller motorvej med høj fart, at en bil med 1.6 mm dækmønstre skal bruge en 45 procent længere strækning til at bremse end en bil med nye dæk,” siger adm. dir. hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.

Faktaboks: Mere ekstremregn om sommeren
I Nordeuropa er regnmængden steget igennem det sidste århundrede med 10-40 %. Oplevelsen af ekstreme regnvejr er samtidig steget igennem de sidste 50 år. Fremover får vi flere ekstreme regnvejrsbyger. Somrene vil i fremtiden have flere og længerevarende hedebølger og oftere tilfælde af skybrud eller ekstremregn.