25. august 2011 - Bilguide.dk

Lada får dødsstødet
Lada Classic stopper efter 41 år på samlebåndet.

Med 41 år i produktion er Lada Classic, sammen med VW Beetle den bil, som har været længst tid i produktion.

Bilguide

Lada giver op
Lada stopper snart produktion af det gamle USSRs tapre søn, den firkantede Classic, som i bund og grund er baseret på Fiat 124.

16,8 millioner biler
Siden 22. april 1970 har fabrikken, AvtoVAZ i Togliatti spyttet 16,8 millioner biler ud til især det russiske marked, men skam også til danskerne, som da modellen i 1982 var den 5. mest solgte bil i Danmark.

Det er ikke for sent at finde en brugt Lada! Søg på Bilpriser.dk

Bonusprogram var ikke nok
Faktisk var det meningen, at Classic-modellen skulle dø allerede i slutningen af 2009, da salget for alvor begyndt at skride, men den russiske regering indførte et bonusprogram, hvor man gav en check til køberne, og prisen faldt fra 5200 euro til kun 3900 euro, altså kun små 30.000 kroner.
Men da det program endte i maj, forsvandt salget, og derfor har fabrikken, som ligger 1000 km sydøst for Moskva, altså valgt at trække stikket ud.

Ny arvtager i Rusland
Herhjemme stoppede importen af Lada allerede sidste år, hvor der forinden slet ikke var solgt Ladaer i to år. I Rusland har Lada snart premiere på en slags arvtager til Classic, nemlig Granta-modellen, som vil koste omtrent det samme.