26. oktober 2011 - eb.dk

Overvægt gør bilerne større
Vi er blevet mere polstrede end vi var for 50 år siden

De seneste 50 år er bilerne blevet godt og vel 30 cm bredere, og næsten dobbelt så tunge

Anders Berner, eb.dk/Bilpriser.dk

Alt imens danskerne, ifølge bilstatistikkerne, køber stadig mindre biler ser udviklingen anderledes ud, hvis man ser på hvordan udviklingen på bilfabrikkerne har tilpasset bilerne og nu forbereder sig til fremtiden. 

Flere overvægtige end tidligere
En nylig undersøgelse fra Rockwoolfonden viser, ifølge eb.dk, at 58,3 procent af mændene og 42,6 procent af kvinderne er nu enten moderat eller svært overvægtige. I 2005 var 37,5 procent af kvinderne og 54,8 procent af mændene overvægtige. Og i takt med at vi vokser, gør bilfabrikkerne bilerne større og mere robuste, så de imødekommer behovene.

En mellemklassebil som en Opel Olympia Rekord fra 1959 var dengang 4,2 meter lang, 163 cm bred og vejede blot 1.000 kg. En nutidssvarende Opel Insignia er 490 cm meter lang, 186 cm bred og vejer mellem 1,7 og 1,9 ton.

Svært at dreje hovedet
Også sæderne er også blevet større: gennem de sidste ti år har bilfabrikken Honda gjort sæderne 2,5 cm bredere og har desuden gjort knapper og greb større for at give plads til pølsefingre, skriver eb.dk.
Hos BMW har man netop færdiggjort en undersøgelse, hvor 800 frivillige - tykke og tynde - gennemgik en række tests, hvor de blandt andet skulle stige ind og ud af bilen og dreje hovedet for at se sig over skulderen.

"Folk bliver stadigt mere overvægtige, og vi ønsker at finde ud af hvordan det begrænser deres bevægelsesfrihed og hvordan vi kan tilpasse vores biler til dem" siger ergonomiekspert hos BMW, Ralf Kaiser til den engelske avis Sunday Times, og tilføjer at vi i takt med de ekstra kilogram også bliver dårligere til at sno os i hverdagen.
Ralf Kaiser fortæller, at overvægtige har det svært i hverdagen og at det i forhold til bilen starter med at de har vanskeligt ved at komme ind og ud og kun vanskeligt kan dreje hovedet for at orientere sig bagud. Målet for det omfattende studie er at sørge for at sikre at BMW fremover bygger biler, som 95 procent af befolkningen kan bruge.

Forstærkede greb
Hos Mercedes har man iværksat et initiativ, som foregriber den omsiggribende udvikling. Mercedes forstærker løbende bilens fartgreb dvs. håndtagene, som man har tendens til at holde fast i, når det går stærkt.
Og adskillige bilproducenter har forlængst indbygget komfortrat, som løfter sig og giver bedre plads mens du stiger ind, parkeringsfølere, kameraer og skærme, som betyder at føreren ikke behøver at dreje hovedet for at parkere og blindvinkel-følere, som fortæller om der er plads til at overhale.

Overvejer du leasing? Besøg leasingoversigten