1. februar 2012 - fpn.dk

De mest sikre biler
Euro NCAP har kåret vinderne af alle test i 2011.

Audi Q3 fik topkarakter i Euro NCAP-testen. Foto: Euro NCAP

fpn.dk

De er meget forskellige, men en egenskab har de til fælles. Hver for sig hører de lige nu til de mest sikre biler i deres respektive klasser.

Verdens bilproducenter formår til stadighed at give sine modeller endnu et sikkerhedsmæssigt løft. Nogen gør det bedre end andre, men nu har den europæiske testorganisation Euro NCAP afgjort, hvilke modeller der lige nu kan betragtes som de mest sikre biler.

Da en lille og let minibil stadig vil have det svært i et sammenstød med en stor og tung firehjulstrækker, er modellerne inddelt i klasser. Euro NCAP crashtestede i 2011 53 nye modeller, og nu har organisationen sat navne på de bedste blandt de testede, der har været i fem forskellige klasser. Find flere testresultater hos Euro NCAP.

Vinderne
Små firehjulstrækkere: Audi Q3 Find din næste brugte Audi her!

Minibiler: Chevrolet Aveo Find din næste brugte Chevrolet Aveo her!

Små familiebiler: Ford Focus Find din næste brugte Ford Focus her!

Små MPV'er: Mercedes B-klasse Find din næste brugte Mercedes her!

Store familiebiler: Volvo V60 Find din næste Volvo V60 her!


Blandt andre højdepunkter i teståret 2011 var pickup'en Ford Ranger, der leverede den hidtil bedste præstation af en pickup. Og hos elbilerne, der testes på samme måde som de øvrige biler, men hvor der også lægges vægt på sikkerheden omkring batteriet, var Nissan Leaf først til at få topkarakteren fem stjerner.

Ros til producenter
Testorganisationen fremhæver også nye teknologiske fremskridt hos forskellige mærker og modeller.

En bil som Ford Focus roses eksempelvis for systemer, der nedsætter risikoen for påkørsler i tæt bytrafik, holder øje med chaufførens tilstand, holder afstand til forankørende og advarer mod utilsigtet vognbaneskift. Også Mercedes B-klasse og Volvo V60 fremhæves for tilsvarende systemer.

"Vi ser heldigvis flere og flere at disse systemer, som gør det mere sikkert at være bilist, og vi opfordrer alle producenter til fortsat at forbedre disse systemer. Det er ikke tvivl om, at det på længere sigt vil blive en forudsætning for at en bil kan opnå topkarakteren fem stjerner," siger Michiel van Ratingen, der er generalsekretær for Euro NCAP.

Organisationen vil også i 2012 skærpe kravene til sine crashtest bl.a. ved at lægge endnu mere vægt på fodgængerbeskyttelse.