8. februar 2012 - Motor-magasinet

400.000 på sommerdæk
Hver femte bil kører på sommerdæk i vinterkulden.

På sneglat og isglat vej er bremselængden typisk 30-40 meter kortere på vinterdæk end på sommerdæk.
Motor-magasinet

400.000 kører på sommerdæk
En bremsende bil på sommerdæk vil passere en bil på vinterdæk med dræbende 40 km/t, når denne står stille, melder Dækbranchens Fællesråd til offentligheden. Knap hver femte bil i den danske bilpark kører på sommerdæk her i vinterkuldens sne og is, og det kan have fatale konsekvenser, anfører Dækbranchens Fællesråd efter Dækimportør Foreningens årlige dæktælling.

2995 personbiler fordelt på 31 forskellige lokaliteter rundt om i landet blev undersøgt, typisk ved større indkøbscentre, parkeringspladser og trafikknudepunkter, hvilket giver en god repræsentation af den danske vognpark. Af disse var 2445 biler, hvilket svarer til 82 procent, monteret med passende dæk til årstiden – sne eller ej. Altså en lille stigning i forhold til sidste vinter, hvor tallet var 81 procent.

Mange vinterdæk på lager
På trods af den milde vinter, indtil Sibirien-kulden lagde sig over landet forleden, har bilisterne været ude i god tid, idet mange fik monteret de rigtige dæk til årstiden i oktober og november.
- Paniksituationerne, som vi så sidste og forrige vinter, har heldigvis ikke præget branchen i denne vinter, så de store akutte køer har vi været foruden. Men nu hvor sneen også er kommet, vil det være en rigtig god ide at få skiftet, at få bestilt tid nu, siger Jesper Sørensen, Formand i Dækspecialisternes Landsforening. Han lover gode vinterdæk på lager, men kommer der pludselig et stort ryk ind, så kan der igen blive kamp om det rigtige gummi til bilen.

Ud over bedre fremkommelighed byder vinterdæk på langt større sikkerhed. På sneglat og isglat vej er bremselængden typisk 30-40 meter kortere på vinterdæk end på sommerdæk. Det betyder, at bilen på sommerdæk stadig glider med 40 km/t, når vinterdækbilen står stille - målinger viser, at 30 km/t er nok til at dræbe et menneske.