3. maj 2012 - fpn

Mere realistiske km/l-tal
I fremtiden bliver Km/l-tallet mere retvisende.

Der er en ny og mere realistisk norm på vej for nye bilers brændstofforbrug. Den er dog tidligst klar i 2017.

fpn.dk

Mere reelle målinger
De kunstige og overoptimistiske EU-normtal for en bils brændstofforbrug afløses måske af mere reelle målinger, hvor en bil også belastes med vægt og strømforbrugere. Udskældt og svær at få til at passe med virkeligheden. Sådan opfatter mange den såkaldte EU-norm, som bruges til at fastlægge en bils brændstofforbrug.

Men nu er der måske håb på vej. Ifølge udenlandsk motorpresse arbejder myndighederne i Europa, USA og Asien på at få en verdensomspændende standard, som ikke alene skal bygge på fastslåede identiske målinger.

Men tallene skal også være mere realistiske. Det betyder, at der kommer to tal for en bils brændstoføkonomi; en fra en test, hvor bilen er tom, og alle strømforbrugere er slået fra, samt en, hvor bilen er belastet med fuldt læs og alt, hvad den kan trække af apparater i gang.

Annoncér gratis din bil på Bilpriser.dk

FDM bakker op
Det er planer, som umiddelbart vinder gehør hos FDM.
"EU-normen kan være svær at nå. Og det er godt, hvis der kommer noget, som er tættere på hverdagen," siger Torben Kudsk, der er chefkonsulent i FDM’s politiske sekretariat. Han forklarer baggrunden således:
"Bilfabrikkerne er pressede i bestræbelserne på at nå en så lav udledning af CO2 som muligt. Derfor er der kommet flere downsizede motorer, som måske nok viser fine tal, når de er ustressede. Men når de bliver pressede, kan du have sværere ved at nå tallene. Og vi vil gerne have nogle tal, der er så tæt på virkeligheden som muligt," siger han.

Den nye type motorer er for eksempel flere af de trecylindrede benzinmotorer, vi ser, og Fiats nye tocylindrede Twinair, vi her på avisen også har oplevet som tørstig, hvis den køres almindeligt.

Vær ærlige
Torben Kudsk henviser til, at FDM har erfaring med, at EU-norm tallene kan opnås. Men at det stiller store krav til chaufføren.
"EU-normen kan opnås. Men det er svært og kræver meget opmærksomhed. Det er vanskeligt at nå tallene, hvis man skal følge trafikken og ikke ligge og sinke som en elefant," siger han.
Hvis de nye regler vedtages, vil de tidligst kunne træde i kraft fra 2017. Og det fremgår ikke, om der også skal ændres i den procedure i dag for selve målingerne, hvor bilen over en simuleret strækning testes til en kombination af by- landevejs og motorvejskørsel.

Chefkonsulenten noterer sig, at en ændring i alle tilfælde vil ligge langt ude i fremtiden.
"Ind til da er det vigtigt, at bilimportører og forhandlere gør sig umage med at være ærlige og fortælle kunderne, at EU-normen altså er noget, som er skabt i et laboratorium. Og give tips, så bilisterne kan ramme den bedst muligt," siger Torben Kudsk.

Hvor meget er din bil værd? Vurdér den her!

Tysk "FDM" har sin egen test
Den tyske bilistorganisation, ADAC, har lavet sin egen test, hvor man belaster bilen med strømforbrugere. Og ud over CO2 også måler Noxpartiklerne fra dieselmotorer.

Bilejerne får dog under alle omstændigheder en fordel af, at deres bil kører langt på literen i teorien, frem for praksis. Det er nemlig det officielle EU-forbrug, som er grundlaget for den grønne ejerafgift, som har afløst vægtafgiften. Og det nedslag i registreringsafgiften, der gives til særligt økonomiske biler.

En benzinbil, der ifølge fabrikken kan præstere mere end 16 km/ l (18 km/ l for diesel) får et nedslag i registreringsafgiften på 4.000 kr. for hver kilometer den kører længere på literen.

Sådan beregnes brændstofforbruget
Den såkaldte EU-norm fastsættes på følgende måde: Sæt bilen på et rullefelt. ”Kør” 19 minutter og 40 sekunder i en helt speciel og fastlagt rytme med adskillige stop og start, beherskede accelerationer og det meste af tiden under 50 km i timen. Der er hverken modvind, bakker, dårlig asfalt eller køkørsel. Lys, ventilation og andet strømforbrugende udstyr er slukket.