18. december 2012 - Mazda

Den nye Mazda6
Nu kommer den nye Mazda6 til Danmark.

Oplev den nye Mazda6 til Nytårs Åbent Hus den første weekend i januar 2013.
Mazda

Nytårs Åbent Hus hos Mazda
Danmark er blandt de første lande i Europa til at introducere den nye Mazda6, og de første biler ankommer hos Mazda-forhandlerne i slutningen af december. Man kan første gang officielt stifte bekendtskab med bilen i første weekend af januar til Nytårs Åbent Hus, men den egentlige introduktion med et større antal biler finder sted i weekenden den 19. og 20. januar 2013.

Den nye Mazda6 bliver ikke dyrere, snarere tværtimod, hvis man medregner et væsentligt højere udstyrsniveau, ikke mindst på sikkerhedssiden. Blandt andet er Smart City Brake Support standard i alle udgaver. Priserne starter ved 300.000 kr. for en Mazda6 med 2.0-liters benzinmotor og 145 hk. Prisen er den samme, hvad enten man vælger Mazda6 som sedan eller stationcar.

Den nye Mazda6, der er tredje generation af en af de mest solgte Mazda-modeller nogensinde, er en komplet nyudvikling. Den baserer sig på Mazdas banebrydende SKYACTIV-teknologier, der gør Mazda6 mere brændstoføkonomisk og sikker uden at forsømme en af Mazda vigtigste kerneværdier, nemlig køreglæde. Samtidig er den blevet større uden at blive tungere. Den køreklare vægt er reduceret med op til 100 kg i forhold til den tidligere model.

Større og lettere
Som stationcar måler den nye Mazda6 480 cm i længden og er dermed 4 cm længere end forgængeren. Den er samtidig blevet 4,5 cm bredere, og akselafstanden er vokset med 2,5 cm til 275 cm. Det giver især mere benplads ved bagsædet. Bagagerummet rummer 506 liter og kan let udvides via Mazdas unikke Karakuri-bagsæde, hvor man fra bagagerummet med et enkelt håndgreb lægger bagsæderne ned.

Sedan-udgaven er 486,5 cm lang og har en akselafstand på 283 cm. Det er hele 8 cm mere end stationcar-udgaven, og de ekstra cm giver nærmest overdådig plads på bagsædet. Bagagerummet rummer 489 liter, og bagsæderne kan også her lægges ned via et håndtag i bagagerummet.

Besøg billånsoversigten på Bilpriser.dk

KODO-design
Designmæssigt tager Mazda6 afsæt i konceptbilen Takeri, der blev vist på biludstillingen i Geneve i marts 2012, og ligheden er slående. Den coupé-agtige profil og de dynamiske proportioner er overført direkte til den færdige, serieproducerede bil. Design-konceptet har betegnelsen ”KODO – Soul of Motion” og udtrykker kraft og bevægelse.

Nye motorer
Motorprogrammet tager udgangspunkt i SKYACTIV-motorerne, der blev indført med Mazda CX-5 tidligere på året. Det er helt nye og meget avancerede konstruktioner, der især udmærker sig ved et ekstremt højt kompressionsforhold for benzinmotorernes vedkommende og et ekstremt lavt kompressionsforhold for dieselmotorernes vedkommende. Man kan vælge mellem tre benzinmotorer: 2.0 med enten 145 hk eller 165 hk samt 2.5 med 192 hk. Benzinmotorerne med 145 hk og 192 hk er nye i forhold til Mazda CX-5. Der er to dieselmotorer med biturbo og henholdsvis 150 hk og 175 hk.

Genindvinding af bremseenergi
Som den første Mazda er Mazda6 i nogle modelvarianter udstyret med et nyudviklet system til genindvinding af bremsenergien. Systemet kaldes i-ELOOP og er det eneste system af sin art, der benytter sig af en såkaldt superkondensator, der meget hurtigt oplades og meget hurtigt kan afgive elektricitet til bilens elektriske systemer. i-ELOOP er standard i alle Mazda6 med dieselmotorer og med 2.5-liters benzinmotor.

Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk

Op til 23,8 km/l med dieselmotor og 18,2 km/l med benzinmotor
Dieselmotoren i Mazda6 er så effektiv, at en sedan-udgave med manuel gearkasse er i stand til at køre op til 23,8 km/l svarende til et CO2-udslip på bare 108 g/km på trods af, at motoren yder hele 150 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm. Med benzinmotor kører den mest økonomiske variant med 145 hk 18,2 km/l.

Nye sikkerhedssystemer
Til Mazda6 med højeste udstyrsniveau, Optimum, og automatisk gearkasse kan man som ekstraudstyr få en adaptiv, radarstyret fartpilot, der selv er i stand til at holde en sikker afstand til forankørende biler ved hastigheder op til 200 km/t. Systemet indeholder også sikkerhedsfunktioner som ”Forward Obstruction Warning” og ”Smart Brake Support”, der gør bilen i stand til at advare føreren, hvis man kommer for tæt på forankørende biler og automatisk kan bremse bilen, hvis et sammenstød ellers er uundgåeligt.
Mazda Radar Cruise Control kan registrere biler fra så lang en afstand som 140 meter, og eftersom det er radarbaseret, kan systemet ”se” gennem regn, mørke, tåge og blændende solskin. Radaren er elegant placeret i Mazda-logoet på bilens front.

Mazda6 Core
Mazda6 Core er altid udstyret med 2.0-liters benzinmotoren med 145 hk og manuel gearkasse. Standard er blandt andet Smart City Brake Support, 17” letmetalfælge, aircondition, bakkebremse og startknap til motoren.

Annonér gratis din bil på Bilpriser.dk

Mazda6 Vision
Mazda6 Vision kan enten kombineres med 2.0-liters benzinmotoren med 165 hk eller 2.2-liters dieselmotoren med 150 hk, og man kan i begge tilfælde vælge mellem manuel og automatisk gearkasse.
Udover udstyret i en Mazda6 Core har den blandt andet 2-zone klimaanlæg, parkeringssensorer for og bag, Rear Vehicle Monitoring (blindvinkelassistent), 5,8” touch screen, HMI Commander, Bluetooth, fartpilot og mørktonede bageste ruder.

Mazda6 Optimum
Mazda6 Optimum findes med 2.5-liters benzinmotoren med 192 hk og automatisk gearkasse og med den kraftigste dieselvariant med 175 hk og enten manuel eller automatisk gearkasse. Udstyrsomfanget er overdådigt med blandt andet læderindtræk, elektrisk indstillelige forsæder, BOSE audiosystem med 11 højttalere, bi-Xenonforlygter med adaptivt kurvelys, fjernlysassistent, Lane Departure Warning og 19” letmetalfælge.