25. februar 2013 - Audi

Audi præsenterer RS Q3
Audi RS Q3 er første RS-model i Q-modelrækken.

Audi RS Q3 forventes på det danske marked til august, og prisen kendes endnu ikke.
Audi

Fra 0 til 100 km/t på 5,5 sek.
På biludstillingen i Geneve præsenterer Audi sin RS Q3, der er den første RS-model i den succesrige Q-familie. Den kombinerer god anvendelighed i hverdagen med dynamiske præstationer: Sprinten fra 0 til 100 km/t varer kun 5,5 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Den 2,5-liters, 5-cylindrede turbomotor yder 310 hk og kører hele 11,4 km/l ved blandet kørsel.

Performance-filosofien hos Audi sender RS Q3 ind i segmentet for kompakte SUV'er, hvor den grundlægger en helt ny ydelsesorienteret klasse. Ud over RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant og RS 7 Sportback er RS Q3 den fjerde RS-model, som Audi sender på markedet i 2013. RS-familien vokser dermed til otte medlemmer – flere end nogensinde før. RS Q3 kombinerer de typiske RS-egenskaber som høj ydelse og køreglæde med livsstil og stor anvendelighed. Audi RS Q3 er udviklet hos quattro GmbH, som er et 100 % datterselskab under AUDI AG.

Med 2.5 TFSI-maskinen arbejder der en prisbelønnet, højtydende motor under hjelmen på RS Q3 – en international fagjury har siden 2010 kåret denne 5-cylindrede motor som vinder af prisen "International Engine of the Year" i sin klasse tre gange i træk. Denne turboladede motor med direkte indsprøjtning henter sin maksimale ydelse på 310 hk ved 5.200-6.700 omdr./min. fra en slagvolumen på 2.480 cm3, og det maksimale drejningsmoment på 420 Nm er til rådighed mellem 1.500 og 5.200 omdr./min. Begge tal gør, at RS Q3 er uden konkurrence i sit segment. Allerede grundkonstruktionen gør denne 5-cylindrede motor til noget særligt. Den kendes fra TT RS og RS 3 Sportback, og quattro GmbH har tilpasset den til anvendelsen i RS Q3. Tændingsrækkefølgen 1-2-4-5-3, understøttet af indsugnings- og udstødningssystemets geometri, giver motoren dens sportslige lyd, som allerede i 1980'erne var yderst populær hos Audi.

Mere intensiv motorlyd
Via det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select med indstillingerne auto, comfort og dynamic kan føreren påvirke styringen af spjældene i udstødningssystemet og speederens datalinje. I indstillingen dynamic bliver responsen dermed skarpere, og motorlyden bliver mere intensiv.

Kraftoverføringen foretages via en 7-trins S tronic-gearkasse. Den er konstrueret med tre aksler, og det 7. gear har en lang udveksling, der sænker forbruget. Føreren kan lade dobbeltkoblingsgearkassen arbejde i køreprogrammerne D og S eller selv skifte gear – med skiftekontakterne ved rattet eller med gearvælgeren i særligt RS-design. Launch Control-funktionen regulerer accelerationen fra stilstand med optimalt vejgreb.

På RS Q3 er de indvendigt ventilerede og perforerede bremseskiver på forhjulene udført i wave-design med en bølgeformet kontur udvendigt, hvilket sparer ca. 1 kg vægt på forakslen. De har en diameter på 365 mm og holdes af sortlakerede, 8-stemplede sadler med RS-logo. Det elektroniske stabilitetsprogram (ESC) har en integreret sportsfunktion og kan også deaktiveres komplet.

Optiske højdepunkter
Ud over motoren viser Audi RS Q3 sin særstatus inden for Q3-familien ved hjælp af en række optiske højdepunkter. RS-specifikke designdetaljer understreger den selvsikre fremtoning af den kompakte high performance-SUV. Det drejer sig om karrosserielementer og tagræling i mat aluminium, indstignings- og dørlister på siderne, frontgitter i sekskantet look i sort højglans, en RS-frontstødfanger samt et quattro-logo på det forreste luftindtag. En stor tagkantspoiler, en bageste stødfanger med markant diffusorindsats, et stort, ellipseformet afgangsrør og et RS Q3-logo pryder bagenden. Med sine 4.410 mm er den dynamiske topmodel 25 mm længere end Audi Q3. Den vejer 1.730 kg.

Bagagerummet rummer 356 l, og når splitbagsædet klappes frem, vokser bagagerumsvolumenen til 1.261 l. En praktisk, vendbar bagagerumsbund er standard. Standardudstyret til Audi RS Q3 omfatter ud over det RS-specifikke førerinformationssystem også parkeringshjælp plus, Audi sound system med 10 højttalere samt xenon plus-forlygter og LED-baglygter. Når de er slukkede, er deres farve mørkerød.

Når det gælder infotainment, giver modulsystemet et bredt udbud med harddisk-navigationssystemet MMI Navigation plus som topmodel. Surroundsoundsystemet fra BOSE styrer 14 højttalere med en effekt på op til 465 W, mens Bluetooth-biltelefon online samt WLAN-hotspot kobler den kompakte high performance-SUV op til internettet og henter onlinetjenesteydelser fra Audi connect ind i bilen. Topmoderne førerassistentsystemer fuldender paletten af ekstraudstyr.