24. oktober 2013 - Motor-magasinet

Octavia Årets Bil i Danmark
Skoda Octavia vandt Årets Bil i Danmark 2014.

Mikkel Thomsager (th), formand for Motorjournalisternes Klub Danmark, lykønsker Peter Lorenzen fra Skoda Danmark med kåringen af Octavia som Årets Bil i Danmark 2014 (Foto: FDM).

Motor-magasinet
 
Årets Bil i Danmark 2014
Det er fjerde gang, Skoda vinder prisen og anden gang for Octavia bilmodellen.
Det blev ikke den ekstreme elbil Tesla Model S eller den billige nye Dacia Sandero eller Lodgy, der løb med laurbærrene ved dette års kåring af Årets Bil i Danmark 2014 på FDM Jyllands-Ringen. Derimod blev det den snusfornuftige Skoda Ocatavia, der vandt et mulehår foran fire finalekonkurrenter ud af et felt på 24 biler.

24 jurymedlemmer i Motorjournalisternes Klub Danmark havde stor lighed blandt finalisterne, og kun få point skilte vinderen fra nummer to, Mazda3. På tredjepladsen kom Peugeot 308, dernæst Citroën C4 Picasso og som nummer fem VW Golf, der jo er bygget på samme platform som vinderbilen Octavia. Flere jurymedlemmer var enige om, at det er den bedste årgang biler, der nogensinde er set.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Komplet og moderne
Konklusionen bag kåringen af den nye Skoda Octavia er, at den er en komplet og moderne bil med fine motorer, god rummelighed og forudsigelige, sikre køreegenskaber. Prisen er god i forhold til størrelsen, og samlet set giver Octavia fin valuta for pengene.
Det er fjerde gang, Skoda vinder den eftertragtede pris. I 2012 vandt Skoda Citigo sammen med VW Up og Seat Mii, i 2001 vandt Fabia og i 1997 vandt den første generation Octavia.
Ærespris til Tesla

MKD har i forbindelse med Årets Bil i Danmark 2014 tildelt Tesla Model S sin særlige ærespris. Juryens motivation er, at Tesla S både er en fantastisk og brugbar elbil, men også at Tesla kreativt og vellykket har gentænkt, hvordan en bil kan indrettes og betjenes.
De øvrige indstillede kandidater var Volvo V60 Plugin, Renault Zoe, Toyota Auris Hybrid, Dacia Lodgy og Mercedes-Benz S-klasses affjedringssystem "magic body control". Netop Mercedes-Benz valgte i øvrigt ikke at stille med S-klasse i protest mod, at motorjournalisternes klub ikke ville godtage nogle ændringsforslag til gennemførelse af Årets Bil-konkurrencen.