4. marts 2014 - Applus Bilsyn

Uenighed om roadpricing
Roadpricing deler vandene mellem danske bilister.

Næsten hver anden bilist er imod roadpricing, viser ny undersøgelse.
Applus Bilsyn

De danske storbyer oplever mere og mere trængsel på vejene. For at komme køproblemerne til livs foreslår Trængselskommissionen, at staten fjerner registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Til gengæld skal bilisterne betale op til 2,50 kr. per kilometer i myldretiden.

Hver anden imod
Men det forslag skaber både begejstring og modstand hos bilisterne.
Det viser en ny undersøgelse fra Applus Bilsyn, der har spurgt 2.330 bilejere om deres holdning til forslaget.

41 procent af respondenterne er uenige eller meget uenige i at løse trafikpropperne på denne måde, mens 37 procent synes, det er en god idé.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Overraskende støtte hos prisbevidste bilejere
"Resultatet viser, at roadpricing som løsningsmodel er ret kontroversielt og deler vandene. Opbakningen til forslaget er faktisk overraskende stor set i lyset af, at danske bilejere i de seneste fem år har haft et enormt fokus på reducere biludgifterne, bl.a. ved at købe mindre biler, der kører længere på literen. At mere end hver tredje bilejer er enig i forslaget skal på den baggrund ses som et udtryk for, at danske bilister kerer sig meget om miljøet. Mange har en grøn tankegang,” siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn, som har gennemført undersøgelsen.

Til Trængselskommissionens forslag om, at man fjerner registreringsafgiften og den grønne ejerafgift for bilisterne mod, at de til gengæld skal betale 50 øre per kilometer, bakker 32 procent op om forslaget. 47 procent er imod.

Besøg Billånsoversigten her!


Trafikforsker: Modstandere savner alternativ
Trafikforsker hos Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, forklarer i en kommentar til Applus Bilsyn-undersøgelsen, at roadpricing generelt deler vandene blandt danske bilister.

"Tilhængerne er typisk bilister med et stort fokus på miljøet i deres hverdag. De vil gerne betale lidt ekstra for et bedre luftmiljø. Det kan også være private erhvervsdrivende, som bedre kan udnytte deres arbejdstid uden trafikpropper. Modstandere kan typisk være pendlere med faste arbejdstider og arbejdsplads i de store byers centrum, de føler, at de ikke har noget alternativ til bilen og dermed til at betale den høje myldretidstakst,” siger Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.