17. marts 2014 - Ingeniøren

Hybridbil kan udkonkurrere elbilen
BMW's hybridbil får skatterabat og kan udkonkurrere elbilen.

BMW i3 er blevet ydest konkurrencedygtig på det danske marked efter at den næsten er blevet fritaget fra skat.
BMW

BMW i3 med hjælpebenzinmotor er næsten blevet fritaget for afgift af Skat. Det gør den - modsat andre hybridbiler - yderst konkurrencedygtig på det danske marked.

BMW lancerer til maj to udgaver af elbilen i3. Den ene kører udelukkende på el. Den anden har en hjælpemotor, en range extender, der holder batterierne kørende længere. Skat har netop godkendt den udvidede udgave til at være energieffektiv nok til, at fradraget næsten udligner registreringsafgiften, skriver Jyllands-Posten.

BMW i3 Range Extender kører officiel 166,7 km på literen og har et CO2-udslip på kun 13 gram pr. km. Det giver et fradrag på 604.000 kr. på registreringsafgiften. Således kan bilen sælges til priser, der er konkurrencedygtige på det danske marked. Priserne vil ligge på omkring 335.600 kr. og altså ikke på de omkring 800.000 kr., som BMW først havde frygtet.

Den rendyrkede eludgave af i3 er helt fritaget for afgift, mens hybridudgaven er forsynet med en tocylindret benzinmotor på 647 kubikcentimeter og en ydelse på 34 hk. Motoren driver udelukkende en generator, som leverer strøm til bilens batterier og elmotor. Benzintanken er på ni liter.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

En brugertest, som FDM har gennemført af BMW i3, antyder, at i3 støjer en smule mere med benzinmotoren end den rene el-udgave. Til gengæld fordobles rækkevidden. BMW's eget salgsmateriale siger op til 340 km for hybridudgaven mod 130-160 km for elbilen, men adskillige uafhængige test har vist, at den slags altid skal tages med forbehold.

Ineffektive hybridbiler slipper ikke for afgift
Tidligere har andre hybridbilproducenter haft store problemer med, at den danske registreringsafgift gjorde deres biler usælgelige herhjemme. Det gjaldt blandt andet den dansk designede - og siden konkursramte - Fisker Karma, som fik importfirmaet Nellemann til at lægge sag an mod landsskatteretten.

Hybridbilerne Toyota Prius og Opel Ampera, der blev kåret som Årets Bil i Danmark og Europa i 2012, er stadig beskattet med høj afgift, der gør dem ukonkurrencedygtige med rene elbiler. Det skyldes, at de ikke kan køre så langt på batterier som BMW i3, og at deres officielle benzinforbrug er noget højere, selvom Opel Ampera stadig imponerer med 83,3 km/l. Ikke desto mindre giver det et mindre fradrag i registreringsafgiften.

Gå til Billånsoversigten her!

Det hollandske forskningsinstitut TNO, Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek, undersøgte i 2012 brændstofforbruget og CO2-udslippet fra de to biler.

Det viste sig, at Toyota Prius’en udledte 106 gram CO2 pr. km. Den er ellers typegodkendt til at udlede 49 gram CO2 pr. km. Opel Ampera’en, som er godkendt til 27 gram pr. km., udledte 110 gram pr. km.

Brændstofforbruget i forhold til elforbruget viste sig også at være skuffende. Opel Ampera’en kørte kun på el 24 pct. af tiden. De officielle beregninger forudså ellers, at den skulle køre 78 pct. af tiden. Også Toyota Prius’en skulle gerne køre på el halvdelen af tiden, men kørte kun på elmotoren 22 pct. af tiden.