24. april 2014 - Audi

Konceptbilen Audi TT offroad
Konceptbilen Audi TT offroad sprænger normen.

En forening af coupés sportslighed med den livsstil og nytteværdi, der er en del af en kompakt SUV, bliver til Konceptbilen Audi TT offroad.
Audi

Konceptsbilen Audi TT offroad forener en coupés sportslighed med den livsstil og nytteværdi, der er en del af en kompakt SUV. Med denne 4-dørs-model, som Audi præsenterer på Beijing International Automobile Exhibition, får Audi TT’s* formsprog et helt nyt udtryk. Bilens plug-in-hybriddrivlinje med to elmotorer giver med en systemydelse på 408 hk dynamiske præstationer – og kører i gennemsnit hele 52,6 km/l.

„Med konceptbilen Audi TT offroad får folk mulighed for at se, hvordan vi kunne forestille os en ny model i en fremtidig TT-familie“, udtaler Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som er øverste chef for den tekniske udvikling. „Den forener TT’s sportslige gener med styrkerne fra en kompakt SUV fra Audi. Bilens plug-in-hybriddrivlinje med mulighed for induktiv opladning er et kæmpe skridt i retningen mod fremtidens mobilitet. Det er helt bevidst, at vi præsenterer konceptbilen Audi TT offroad på vores andet hjemmemarked Kina, fordi den repræsenterer morgendagens urbane mobilitet – den er bæredygtig, dynamisk, intelligent og opkoblet.“

Plug-in-hybriddrivlinjen
Plug-in-hybriddrivlinjen i konceptbilen Audi TT offroad har en systemydelse på 408 hk og et systemdrejningsmoment på 650 Nm. Konceptbilen accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,2 sek., og den når uden problemer sin elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t. Bilen kører imponerende 52,6 km/l – hvilket giver en CO2-emission på 45 g pr. kilometer. Konceptbilen Audi TT offroad kan køre over 50 km rent elektrisk og dermed uden lokal emission, og dens samlede rækkevidde udgør op til 880 km.

Som forbrændingsmotor anvendes en 2.0 TFSI med en ydelse på 292 hk og et drejningsmoment på 380 Nm. Den 4-cylindrede 2,0-liters-motor med den store turbolader er udstyret med de potente effektivitetsteknologier fra Audi. I dellast­området reduceres forbruget af en ekstra indirekte indsprøjtning, som supplerer den direkte benzinindsprøjtning. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket – grundlaget for den højeffektive termostyring.

Den tværliggende 2,0-liters TFSI-motor arbejder via en omskifterkobling sammen med en elmotor, der producerer en ydelse på op til 54 hk og et drejningsmoment på op til 220 Nm. Den smalle, skiveformede elmotor er integreret i den 6-trins e-S tronic; dobbeltkoblingsgearkassen sender momentet til forhjulene. Uafhængigt af denne kraftoverføringsenhed er der på bagakslen af denne Audi TT offroad-konceptbil placeret en anden elmotor, der genererer op til 115 hk og 270 Nm.

Foran bagakslen er der placeret et væskekølet litium-ion-batteri, der er sammen­sat otte moduler. Det bidrager til den afbalancerede vægtfordeling på 54 : 46 % (mellem for- og bagaksen) og det lave tyngdepunkt. Batteriet akkummulerer op til 12 kWh, som er nok til at have en elektronisk rækkevidde på 50 km. Til stationær opladning anvendes en Audi wallbox, der styrer tilførslen af energi på en komfortabel og intelligent måde samt er kompatibel med forskellige spændinger og stikdåser.

Konceptbilen er også konstrueret til teknologien Audi Wireless Charging – induktiv opladning uden stikkontakt. Infrastruktursiden – en plade med en spole og en omformer (AC-/AC-omformer) – placeres der, hvor Audi TT offroad-konceptbilen parkeres og tilsluttes til elnettet. Når bilen kører op på pladen, starter opladningen automatisk: Infrastruktursidens magnetiske vekselfelt inducerer med en ydelse på 3,3 kW en vekselspænding via lufthullet i sekundær­spolen, der er integreret i bilens bund. Strømmen omformes til jævnstrøm og tilføres til bilens ledningsnet.

Når bilen kører, viser det intelligente plug-in-hybridkoncept i Audi TT offroad-konceptbilen sine styrker til fulde og gør konceptbilen nøjagtig lige så økonomisk som sportslig. Audi drive select omfatter tre køreindstillinger. EV-indstillingen prioriterer elektrisk kørsel højst. Når det er tilfældet, er den forreste kraftoverføringsenhed inaktiv. Den drejningsmomentstærke elmotor på bagakslen accelerer hurtigt 4-dørs-modellen op til maks. 130 km/h. Ved hybriddrift arbejder alle tre motorer sammen på forskellig vis alt efter behov. I mange situationer overtager den forreste elmotor generatorens rolle – drevet af motoren genoplader den batteriet og øger dermed den elektriske rækkevidde. I sportsfunktionen har føreren hele systemydelsen til sin rådighed – i boost-funktionen, altså når bilen accelererer kraftigt, samarbejder den bageste elmotor med 2,0-liters TFSI-motoren. Det samme sker, når hybridstyringen beslutter, at kørsel med firehjulstræk er passende. I den slags situationer, fx på glatte veje eller ved let terrænkørsel, bliver konceptbilen Audi TT offroad til en e-tron quattro.

Når føreren flytter foden fra speederen, aktiveres friløbet og dermed bilens rullefunktion. Ved lavere hastigheder og opbremsninger opstår der i den forbindelse en rekuperation. Med funktionerne Hold og Charge i MMI-betjeningssystemet kan føreren målrettet påvirke batteriets ladetilstand fx for at øge lagringen af elektrisk energi til de sidste kilometer frem til destinationen.