23. maj 2014 - Seat

Fuld fokus på SEAT Mii
SEAT ydvider med flere udsalgssteder.

Seat Mii er samme bil som Skoda Citigo og Volkswagen Up. Alligevel solgte den kun 413 styk i løbet af første kvartal 2014, mens Citigo solgte 1176 og Up 2943.
Motor-magasinet

Importøren af Seat vil øge kendskabet til mærket gennem PR og marketing. Og der skal være kortere til nærmeste Seat-forhandler – derfor er der flere salgssteder på vej.

Det er jo et faktum: En Seat Mii er, på nær et par lygter og en bagklap, præcis den samme bil som Skoda Citigo og Volkswagen Up. Alligevel sælger den "spanske Up" Seat Mii langt færre biler end den tjekkiske og den tyske. Hvordan hænger det sammen?

Vi stiller spørgsmålet til direktør og brand manager hos importøren, Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

"Jeg tror, der er to grunde til forskellen i salg af vores Mii og de to andre, forklarer Stoltenberg-Mathiesen. - Den primære årsag er, at de andre mærker har langt flere udsalgssteder end Seat. Det betyder, at de andre mærker dækker langt flere byer, og dermed er tilgængeligheden større.

Kunderne til disse mindre biler i det lave prissegment er alt andet lige ikke klar til at tage til en anden by for at få deres bil, hvorfor de vælger et mærke i den by, hvor de bor. Og da vores dækning er mindre, så vil dette blive reflekteret i salget. Og i direkte forlængelse heraf er, at kundernes kendskab til Seat er langt lavere," vurderer direktøren.

For at øge kendskabet til Seat vil importøren øge kendskabet til Seat gennem marketing og presse.

"Desuden etablerer vi nye forhandlere – det er alle punkter, som vi arbejder med kontinuerligt. Et konkret træk her og nu er, at vi netop har introduceret fireårs garanti samt Seat Komplet på Mii – her får kunden en Mii inklusiv forsikring, service og reparationsaftale for 1465 kroner. Desuden kan vi konstatere, at vi har et meget fint image på Seat – det fremgår af den nye Autoindex-undersøgelse," siger Jesper Stoltenberg-Mathisen.