8. september 2014 - Volkswagen

e-Golf
Ladet med ren køreglæde for 285.900 kr.

Volkswagen åbner et nyt kapitel i Golfens 40 årige lange historie med introduktionen af den el-drevne e-Golf

Volkswagen kickstartede i 2013 deres e-mobility-program med introduktionen af en elektrisk version af Danmarks mest solgte bil up!. Nu tager Volkswagen næste skridt og introducerer e-Golf, og dermed vil Golf som den eneste i klassen kunne fås med fem forskellige typer drivlinjeteknologier, der udover el-motor omfatter benzin-, diesel-, gas- og hybrid-motor.

Miljøvenlig og muskuløs
e-Golf er både miljøvenlig, kraftfuld og komfortabel takket være en 115 hk/85 kW stærk el-motor og en et-trins automatgearkasse udviklet af Volkswagen. El-motoren kører op til 12.000 o/min leverer det maksimale drejningsmoment på 270 Nm, så snart bilen sætter igen. Det giver e-Golf et usædvanligt kraftfuldt antrit og 60 km/t er nået på kun 4,2 sek. (0-100 km/t på 10,4 sek.), hvilket er  hurtigere end mange biler med kraftige forbrændingsmotorer. Topfarten er begrænset til 140 km/t.
e-Golf har et lavt energiforbrug på 12,7 kWh/100, hvilket er opnået via innovativ teknologi og optimeret aerodynamik, og sammenlignet med den nærmeste konkurrent med stålkarrosseri har e-Golf et 10% lavere energiforbrug.

Afhængig af ruten, kørestil og last vil rækkevidden i en e-Golf typisk ligge på mellem 130 og 190 km, men dette kan blive reduceret ved lave temperaturer.
El-motoren i e-Golf får strøm fra et lithium-ion-batteri, der kan lades op på flere måder. Der er den konventionelle måde, hvor bilen oplades via den traditionelle 220 Volt husholdningsstikkontakt, og her tager en fuld opladning 13 timer. Sker opladningen i stedet via en wallboks, der lader med 3,6 kW, vil en fuld opladning tage 8 timer. e-Golf er udstyret med et combo-stik, der gør det muligt at veksle mellem almindelig AC eller DC (hurtig ladning), hvor batteriet bliver ladet 80% op på 30 minutter.

Køreprofil og udstyr:
Køreprofil og rekuperation er to afgørende teknologier, der giver køreren mulighed for at optimere rækkevidden i forhold til det individuelle kørselsbehov. Køreren kan via en knap vælge mellem tre køreprofiler henholdsvis ’Normal’, ’Eco’ og ’Eco+’, der neddrosler motorens og klimaanlæggets ydeevne for at reducere strømforbruget. Føreren kan også via forskellige køreprogrammer varierer hvor meget strøm e-Golf regenererer via bremserne og motorbremse og dermed forlænge rækkevidden.

e-Golf er yderst veludstyret og byder blandt andet på Discover Pro radio-navigationsystem, fuldautomatisk klimaanlæg, opvarmet frontrude og et rat og en gearknop beklædt i læder og blå syninger. Discover Pro-systemet har en del ekstra funktioner i e-Golf, for eksempel en rækkevidde-monitor, der viser bilens øjeblikkelige rækkevidde, og hvor meget rækkevidden kan udvides, hvis du slukker for diverse energiforbrugende funktioner i bilen. Via Discover Pro-systemets touchscreen kan du med udgangspunkt i bilens øjeblikkelige forbrug se rækkevidden i 360 graders view på et kort. To cirkler på skærmen illustrerer henholdsvis rækkevidden ved en tur-retur og hvis du kun skal én vej.