29. september 2014 - Volvo

Ny Volvo XC90
Volvo XC90 er en helt ny type luksus-SUV.

Nyd svensk luksus fra det øjeblik du åbner døren. Synk ned i et lædersæde, og nyd enkeltheden i den helt nye XC90’s kabine.
Den er ankommet. Den helt nye XC90 kommer fra Sverige. Den er fræk men ikke højrøstet. Den udstråler power og selvtillid med underfundighed. Dens imponerende tilstedeværelse er elegant og underspillet. Mød den helt nye XC90, nu fuldt afsløret.

Der vil kun eksistere 1.927 helt nye 'XC90 First Edition' biler i verden, og hver enkelt vil blive nummereret individuelt. Onyx sort. Fuldt udstyret. Den sælges udelukkende online i en begrænset periode.

Nyd svensk luksus fra det øjeblik du åbner døren. Synk ned i et lædersæde, indånd frisk luft, lyt til fantastisk lyd, tryk på skærmen og nyd enkeltheden i den helt nye XC90’s kabine. Fordi alt hvad vi gør starter med dig.
Den helt nye XC90 First Edition var den første Volvo nogensinde, der udelukkende blev solgt online. 1.927 First Edition biler var udsolgt på rekordtid. Se hvad der gør denne Volvo speciel og bliv inspireret til at gøre den helt nye XC90 til din egen. Den helt nye XC90 kommer snart til en forhandler i nærheden af dig.

VOLVO XC90 ER EN bemærkelsesværdig bil
Billeder yder den ikke rigtig retfærdighed. Den nye Volvo XC90 skal ses i levende live, for at man kan værdsætte detaljerne.

Den nye Volvo XC90 er en helt ny type luksus-SUV. Den fylder godt på vejen og er alligevel diskret. Den har et imponerende interiør, men er nem at betjene og giver ikke den følelse af at være overfyldt, som man kan få i andre luksusbiler. Det skyldes sikkert, at det er den eneste luksus-SUV, som er designet og produceret i Sverige, hvor godt design er en livsstil og ikke en luksus.

VOLVO CARS ØNSKEDE, at den helt nye XC90 skulle være så naturlig, intuitiv og menneskelig at interagere med som muligt. Omdrejningspunktet for denne strategi er Sensus, Volvos unikke system, så du kan kommunikere instinktivt med bilen og oprette forbindelse til den digitale verden. Med Sensus får føreren en intelligent brugerflade og intuitiv navigation
med adgang til den relevante tekniske support, information og underholdning på hver eneste køretur.

I XC90 vises informationerne på en digital skærm eller et head-up display (ekstraudstyr) foran føreren, så denne ikke behøver tage øjnene fra vejen. Men højdepunktet er
det centrale display med en 9-tommers berøringsskærm. Som en nyhed hos Volvo kan man betjene funktioner som klimaanlæg, entertainmentsystem og næsten alt andet for at gøre det så nemt som muligt. Sensus giver dig mulighed for at bruge apps til at hente lokale informationer og oprette forbindelse til populære tjenester på farten.

Det vil også være muligt at tilslutte din iPhone (version 5 eller nyere) ved hjælp af Apple CarPlay. David Holecek, connectivity brand manager hos Volvo Cars, forklarer: ”Teknologi skal gøre livet lettere. Derfor lyttede vi meget opmærksomt til vores kunder, da vi udviklede systemet.

DRIVE-E DRIVLINEN
XC90 får den perfekte balance af effekt, brændstoføkonomi og emission. Hvis man ønsker et endnu bedre brændstofforbrug og emissionsniveau foruden en høj ydeevne, tilbyder Volvo en Twin Engine-version af XC90, der bruger hybridteknologi, udviklet af Volvo.

Michael Fleiss, vicepræsident for drivlineteknik, beskriver Twin Engine som værende ”udstyret med de nyeste tekniske raffinementer. Det er den grønneste og hurtigste XC90. Den er helt ny og en del af den dristige beslutning, Volvo har taget, om kun at tilbyde 2,0-liters, fire-cylindrede motorer.

XC90 Twin Engine findes i en benzinversion, der anvender den højtydende turbo og en trykladet benzinmotor sammen med en elmotor til at ”opnå næsten 400 hestekræfter”. Den kombinerede indsats af disse to effektkilder gør Twin Engine-modellen til den hurtigste bil i serien. Volvo XC90 Twin Engine kankøre omkring 40 kilometer på elektricitet alene, og for mange mennesker er det tilstrækkeligt til at kunne køre til og fra arbejde. Den kommer til at have en brændstoføkonomisk motor som sikkerhed, så man også kan køre ud på længere ture, i modsætning til traditionelle elbiler.

Med hensyn til opladning af elmotoren forventes det, at det kun vil tage fire timer.
Føreren kan vælge forskellige kørselsfunktioner for Twin Engine: Hybrid er standard og anvender både el- og benzinmotoren og skifter mellem dem afhængig af kørselsforholdene.
Pure-indstillingen giver mulighed for at køre bilen
kun på elektricitet, hvorimod Power-indstillingen anvender begge motorer samtidig for at opnå den bedst mulige ydeevne.
Power-indstillingen giver også gearkassen en bedre accelerationsevne.
Save for Later-indstillingen oplader batteriet, men oplagrer elektriciteten, så den kan bruges senere, når man fx kører gennem en by. XC90 Twin Engine har den bedste drivline og får derfor også en eksklusiv Orrefors krystal-gearstang til
den otte-trins automatiske gearkasse. Hvert stykke krystal er unikt og fremstillet i Sverige ved hjælp af glaspusteriteknikker, der går århundreder tilbage.

Nyt affjedringssystem
XC90 ER EN stor bil - men den føles ikke stor, når man kører i den. Den er atletisk og adræt og lige så behagelig på en snoet landevej, som når man kører gennem en by eller cruiser på motorvejen. Det skyldes, at Volvo XC90 er udstyret med et helt nyt affjedringssystem, så bilen kører jævnt og samtidig har en fremragende karrosseristyring. For at gøre køreoplevelsen endnu bedre tilbyder Volvo luftaffjedringen Four Corner Active som ekstraudstyr, hvilket gør XC90 til en af de mest alsidige biler i sin klasse. Ved højere hastigheder sænkes bilen 1 cm for at give en bedre stabilitet og reducere luftmodstanden, eftersom det optimerer
brændstofforbruget.
Føreren kan vælge forskellige affjedringsindstillinger for benzin- og dieselmotorerne.
Comfort-indstillingen er standard for affjedringen og afpasset til optimal komfort.
Hvis man vil køre mere entusiastisk, kan man vælge Dynamic-indstillingen, så bilens affjedring bliver sænket 2 cm.
Med Offroad-indstillingen kan man køre bilen i udfordrende terræn. Her hæver luftaffjedringen bilen 4 cm for at opnå større frihøjde.
Hill Descent Controlfunktionen hjælper ved kørsel op og ned ad stejle skråninger. Eco-funktionen er optimeret til lavt brændstofforbrug og sænker bilen 2 cm på hurtigere veje, så luftmodstanden reduceres.

Luftaffjedringssystemet tilpasses hele tiden de skiftende vej- og kørselsforhold for at gøre kørslen så behagelig som muligt. En anden fordel ved luftaffjedring er, at den automatisk kan holde bilen i samme kørehøjde og -niveau, uanset antallet af passagerer og bagage. Systemet giver også mulighed for at sænke bilen 4 cm for på den måde at gøre det nemmere for passagererne at komme ind og ud.