6. oktober 2014 - Toyota

Toyotas nye brintbil
Toyota vælger Danmark til indtroduktion af ny brintbil.

Verdens største bilproducent Toyota fokuserer generelt meget på miljørigtige teknologier og har været førende inden for hybridteknologi siden 1997
Når Toyota introducerer den første serieproducerede brintbil til næste sommer, er Danmark blandt de absolut første, der får glæde af den miljørigtige bil, som kører på brint og derfor hverken udleder CO2, farlige kvælstoffer eller sundhedsskadelige partikler.

Det er netop blevet offentliggjort ved den internationale biludstilling i Paris, hvor den endelige udgave af Toyotas nye brintbil har europæisk premiere.

Toyota har i første omgang udvalgt tre lande i Europa til introduktionen af den banebrydende brintbil, mens flere andre lande med tiden vil følge trop. Ud over Danmark tæller den første eksklusive liste over lande, hvor brintbilen introduceres, også Tyskland og England. Introduktionen sker med udgangspunkt i byerne Hamborg, München, London og København.

"Vi glæder os til at byde denne banebrydende brintbil velkommen på de danske veje allerede til næste år. Danmark bliver dermed et af de lande, der skal være med til at lægge fundamentet for udbredelsen af denne spændende teknologi," siger Kristian Krapper, administrerende direktør hos Toyota Danmark A/S.

Danmark mest moden
Der er flere årsager til, at den japanske bilgigant har valgt netop Danmark som et af de første lande, der introducerer Toyota-brintbilen. Toyota vurderer bl.a., at Danmark er et af de lande i verden, der er mest moden til at tage imod den nye teknologi.

"I Danmark er der generelt en positiv tilgang blandt myndigheder og beslutningstagere til den miljørigtige brintteknologi. Samtidig er brintbiler fritaget for registreringsafgift foreløbig til og med 2015, og denne afgiftsfrie periode er der en begrundet forventning om vil blive forlænget. Endelig spiller det naturligvis også ind, at antallet af brinttankstationer i Danmark efter planen stiger fra de nuværende tre til i alt 11 ved udgangen af næste år," uddyber Kristian Krapper.

Det er dog i hjemlandet Japan, at Toyota ikke overraskende introducerer brintbilen først. Det samme var tilfældet, da verdens første hybridbil Toyota Prius så dagens lys tilbage i 1997. Salget af brintbilen i Japan starter i april næste år, men allerede få måneder senere står USA, England, Tyskland og Danmark altså for tur.

Ingen begrænsning i rækkevidde
Rækkevidden på en tankfuld brint i Toyotas brintbil svarer til det, vi i dag kender fra biler med forbrændingsmotor, og det vil tage nogenlunde samme tid at tanke brintbilen op, som det gør at tanke en normal benzin-, diesel- eller hybridbil.

Brintbilen bliver drevet af en elmotor, men i stedet for batteriopladning omdanner brændselsceller i bilen ved hjælp af ilten i luften den flydende brint til vand. Overskudsenergien ved denne proces omdannes til strøm, som anvendes til at drive bilens elmotor. På den måde er brintbilen ikke på samme måde som elbilen begrænset i sin rækkevidde. Eneste forudsætning er adgangen til brint.

Toyotas nye brintbil får plads til fire personer, er ligeså bred og lidt højere end den populære Toyota Avensis, mens der er lidt længere afstand mellem akslerne. Både brændselsceller, batteri og bilens to tanke til opbevaring af brint er placeret under gulvet i bilen.

Verdens største bilproducent Toyota fokuserer generelt meget på miljørigtige teknologier og har været førende inden for hybridteknologi siden 1997, hvor verdens første serieproducerede hybridbil Prius blev introduceret. Hybridteknologien gør det muligt for biler at køre på en kombination af el og benzin og derved spare på benzin og mindske udledningen af CO2, farlige kvælstoffer og sundhedsskadelige partikler.

Med den snarlige introduktion af brintbilen tager Toyota endnu et skridt i retningen af udvikling af bæredygtig mobilitet. Antallet af brintbiler vil i de første år dog være yderst begrænset. Det endelige navn, pris og andre specifikationer for den nye brintbil bliver offentliggjort på et senere tidspunkt.