26. november 2014 - mynewsdesk

Vinter 2014
Har du styr på reglerne for vinterdæk i udlandet?

Snart drager danskerne på vinterferie, og kører man selv af sted mod pisterne, så bør man sætte sig ind i de forskellige landes regler om vinterdæk. Ellers kan der let komme en ekstra udgiftspost. 

 
I Europa er reglerne for vinterdæk og vinterudstyr forskellige fra land til land. Men det er ikke nok blot at sætte sig ind i Frankrigs regler, hvor vinterdæk ikke er et krav, da man dermed kan komme i problemer i Tyskland fortæller Sebastian Krausing fra Forza Magazine.
 
”Bliver man stoppet af ordensmagten i Tyskland, og de vurderer bilen burde være udstyret med vinterdæk, så vil man få en bøde på 40 euro. Det vil sikkert ikke vælte feriebudgettet, men man skal også tænke på sikkerheden!”
 
Er der først glat, så vil bremselængden i en bil med sommerdæk ved blot 60 km/t være omkring 60 meter længere end bilen udstyret med vinterdæk! Det kan let betyde forskel på forskrækkelse eller et alvorligt uheld.
Dermed er det ikke blot pga. bøderne, man bør huske at skifte til vinterdæk, hvis man drager på skiferie.
 
I Sverige er det påbudt at køre med vinterdæk fra d.1 december – 31 marts, og bøden lyder på 1.200 SEK, hvis man ikke overholder loven. Nordmændene er mindre strikse, hvorfor de intet krav har om vinterdæk, så længe man har tilstrækkeligt vejgreb. Det betyder i praksis, at man om vinteren skal køre med vinterdæk, så derfor skal man ej forglemme dem.
 
I Østrig er vinterdæk påbudt fra d.1 november til den 15 april, og som minimum have et mønster på 4 mm modsat Danmark, hvor loven påbyder 1,6 mm.
 
”Det er jo ikke for sjov reglerne om vinterdæk er vedtaget i de enkelte lande, og derfor anbefaler vi selvfølgelig, at man altid kører med vinterdæk, når vejrforholdene eller loven kræver det.” slutter Sebastian Krausing, Forza Magazine.