10. december 2014 - FDM

Udramatisk slutning på Euro NCAP sæson
Årets sidste Euro NCAP-test rummer ingen overraskelser

Audi A3 Sportsback e-tron – Fik Fem stjerner i crashtesten
Fra 2015 venter skrappere krav til nye bilers sikkerhed og længere vej til stjernerne.

Et travlt år lakker mod enden hos bilklubbernes fælleseuropiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP. I alt 40 biler har siden februar været til eksamen her, hvor der er uddelt både topkarakterer og karakterer tæt på ’dumpet’.
 
Årets sidste pulje byder ikke på de store overraskelser. I alt fire biler er blevet testet med de maksimale fem stjerner til Audi A3 Sportsback e-tron og Jeep Renegade, mens Kia Soul og den identiske elbiludgave Kia Soul EV klarer testen til fire stjerner.
 
”Mest interessant er Audi A3 e-tron, der er en plug-in hybrid med både batteri og lille benzinmotor. Som crashtesten viste, er det imidlertid ikke noget, der har betydning i forhold til sikkerheden. Trods en anmærkning omkring airbaggen i førersiden klarede den crashtesten til fem stjerner. Det samme gælder den lille SUV Jeep Renegade.

Også den høster fem overbevisende stjerner,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
 
Hvorvidt puljens sidste biler Kia Soul og Kia Soul EV kommer til salg i Danmark, er endnu uvist.
 
Som en del af årets sidste Euro NCAP-test, når de fire biler lige akkurat at blive testet, inden Euro NCAP fra årsskiftet igen hæver barren. Det betyder blandt andet, at nye biler fremover skal have automatisk nødbremsesystem (AEB), hvis de skal opnå fem stjerner. Derudover indføres en supplerende frontaltest, hvor hele biles front rammer barrieren, og ikke kun de 40 procent, som tilfældet har været hidtil. Også testdukkerne bliver fra årsskiftet langt mere ’fintfølende’ i forhold til at måle belastninger ved en kollision.
 
”Euro NCAP skærper i disse år kravene til nye biler markant, og det bliver fremover langt sværere at få fem stjerner. Kravene er dog ikke urealistiske høje, men med til at fastholde bilproducenternes arbejde med hele tiden at forbedre sikkerheden i og omkring nye biler,” siger Søren W. Rasmussen.