11. februar 2015 - Peugeot Danmark

Til Paris på én tank
Peugeot 308 SW

Bagagerummets volumen på hele 660l gør at 308 SW har det største bagagerum i sin klasse - hvilket også en stor fordel ved bilen ved lange køreture!
Peugeots engagement i bæredygtig mobilitet er styret af en særlig pionerånd. Det er 308 og den teknologi, der blandt andet findes under motorhjelmen, et helt konkret eksempel på.

Blue-eHDi motoren er så effektiv, at 308 kører op til 32,2 km/l og har den laveste CO2-udledning i klassen. Berlingske Tidende har testet 308 SW 1.6 Blue-eHDi med 120 hk til Paris og konkluderer: ”Dens aktionsradius er imponerende”.

Teknologi med omtanke
Et af de vigtige ben i Peugeots miljøstrategi er en konstant optimering af motorerne. Det nyeste tiltag er Blue-HDi teknologien, som er udviklet med henblik på at nedbringe udledningen af NOx (sundhedsskadelige kvælstofoxider) til et minimum. Denne teknologi er en unik kombination af en SCR katalysator og Peugeots partikelfilter-teknologi.

Systemet er det mest effektive på markedet pt., idet det reducerer NOx med op til 90 %, eliminerer 99,9 % af partiklerne og forbedrer brændstoføkonomien med 4 %.
Se mere om teknologien ved at klikke her.

Resultatet fornægter sig ikke. PSA Peugeot Citroën er endnu en gang den bilproducent i Europa, der tegner sig for den laveste gennemsnitlige CO2-udledning.

EU-kravet til bilproducenters gennemsnitlige CO2-udslip i 2015 er maksimalt 130 CO2 pr. km – Peugeot præsterede i 2014 et gennemsnitligt CO2-udslip på kun 110,3 g/km.
 
Imponerende aktionsradius
Blue-HDi teknologien giver ikke kun køreglæde med respekt for klima og miljø, men også en brændstoføkonomi, der betyder frihed til at køre ud og opleve verden.

Berlingske Tidende har haft 308 SW 1.6 Blue-eHDi Active 120 hk på langtur til Paris, og først efter de cirka 1.250 km og 14 timers kørsel på motorveje ned gennem Europa skulle tanken fyldes igen i byernes by.

Kombinationen af bl.a. en effektiv dieselmotor, god aerodynamik og en fornuftig speederfod betød, at 308 SW kørte 25,4 km/l på trods af, at turen hovedsagelig foregik på motorvej.
Konklusionen lyder: ”Dens aktionsradius er imponerende”.
Se Berlingske Tidendes udtalelse om turen ved at klikke her.

Med en dieselpris på 9 kr. pr. liter har turen kun kostet 443 kr. i brændstof – så er der pludselig ikke helt så langt til Paris.