23. juni 2015 - Mazda Motor Danmark

Ny Mazda MX-5 er i Danmark til September
Roadster

Vi kan nu løfte sløret for startprisen, der bliver 330.000 kr
Ventetiden er snart ovre for nuværende og kommende fans af verdens mest solgte åbne 2-personers sportsvogn, Mazda MX-5.

Den fjerde generation af Mazdas populære roadster, der snart runder en million solgte eksemplarer, introduceres i Danmark til september.

Priser fra 330.000 kr.
Mazda i Danmark kan nu afsløre, at priserne kommer til at starte ved 330.000 kr. for en MX-5 med en 1.5-liters motor med 131 hk og et omfattende standardudstyr med blandt andet  16” alumimiumsfælge, LED-forlygter, aircondition, 7” touch screen i farver, HMI Commander, Bluetooth og  fartpilot.

De 330.000 kr. er nogenlunde samme pris som for en mellemudstyret Mazda6, og så kan man jo selv vælge, om man har mest brug for vind i håret eller bagsæder og bagagerumsplads.
Den nye Mazda MX-5 vil i Danmark bliver markedsført i yderligere tre versioner: MX-5 1.5 med en såkaldt Edition-pakke, en MX-5 2.0 med 160 hk og Edition-pakken som standard samt en 2.0 med en såkaldt sportspakke. Priserne for disse versioner offentliggøres på et senere tidspunkt.

Klassisk opskrift
Uanset modelvariant er Mazda MX-5 bygget efter den klassiske roadster-opskrift med langsliggende motor og baghjulstræk. Mere kompakte dimensioner og en udbredt brug af aluminium og højstyrkestål har nedbragt vægten til 975 kg, hvilket gør Mazda MX-5 op til 100 kg lettere end sin forgænger og lige så let som den første generation MX-5 fra 1989.

Lav vægt har altid været et kendetegn ved Mazda MX-5, og det samme har egenskaber som en perfekt balance, skarp styring og et ultra kort og præcist gearskifte. Alt dette er yderligere perfektioneret i den nye generation, og når man kører den mærker man med det samme, at en Mazda MX-5 er konstrueret med det ene formål for øje at give mest mulig køreglæde.

På trods af, at MX-5 både er blevet kortere og lavere end den foregående modelgeneration, er det lykkedes at skabe mere plads i kabinen, selvom der stadig er garanti for en intim køreoplevelse.  Bagagerummet er fortsat ikke stort (130 liter), men det er gjort mere regulært, så det er nemmere at udnytte.

Skarpt design

Designet kan bedst beskrives som en meget skarp fortolkning af Mazdas designfilosofi, ”KODO – Soul of Motion”. Udhængene over for- og bagaksel er meget korte, motorhjelmen er lang, og kabinen er rykket langt tilbage mod baghjulene. Alt er med til at give MX-5 meget dynamiske proportioner.