10. februar 2016 - Toyota

Toyota runder milepæl
Toyota rundede 10 mio. solgte biler i 2015.

I Danmark avancerede Toyota en plads og blev det tredje bedst sælgende personbilmærke i 2015 efter en fremgang i bilsalget på 12 procent.
Toyota

Toyota størst for fjerde år i træk
Toyota rundede på verdensplan 10 mio. solgte biler i 2015 som eneste bilproducent og er derfor for fjerde år i træk kåret som verdens største. Sådan lyder konklusionen efter, at Toyota netop har offentliggjort salgstallene for hele 2015. I Danmark glæder Toyota sig samtidig over et stigende salg.

Med et salg på 10,15 mio. biler på verdensplan i 2015 rundede Toyota som eneste bilproducent i verden de magiske 10 mio. solgte biler for andet år i træk, og dermed er den japanske bilgigant for fjerde år i træk kåret som verdens største. Det står klart efter Toyotas offentliggørelse af salgstallene og produktionstallene for hele 2015.

Japan kæmper med faldene bilsalg
Der var fremgang at spore i salget uden for Japan, hvor Toyota solgte 7,98 mio. biler svarende til en stigning på knap 1 procent sammenlignet med 2014. Det er fjerde år i træk, at Toyota mønstrer et stigende salg uden for hjemmemarkedet i Japan.

Netop i Japan kæmper landet generelt med et faldende bilsalg. Det totale bilsalg i Japan faldt således 9,3 procent i 2015. Toyota var dog med til at begrænse dette fald og nøjedes med at gå 6,5 procent tilbage.

En stadig voksende andel af bilsalget hos Toyota er hybridbiler. Med et salg på over 260.000 blev verdens mest populære hybridbil i 2015 modellen Toyota Aqua, der primært sælges i Japan og størrelsesmæssigt kan sammenlignes med Yaris Hybrid. Toyota Aqua blev således også for tredje år i træk den ubetinget mest populære bil af alle i Japan i 2015 skarpt efterfulgt af en anden hybridbil Toyota Prius, der kommer i en helt ny generation til april i Danmark.

Stor fremgang i Danmark
I Danmark avancerede Toyota en plads og blev det tredje bedst sælgende personbilmærke i 2015 efter en fremgang i bilsalget på 12 procent. En del af forklaring på det stigende salg i Danmark er, at Toyota for alvor høster frugterne af årtiers satsning på hybridbiler. I Danmark næsten fordoblede Toyota således salget af hybridbiler i 2015 og rundede over 2.500 solgte hybridbiler, hvilket svarer til ni ud af ti solgte hybridbiler i Danmark.

”Vi glæder os naturligvis over, at så mange har valgt at købe en fabriksny bil fra Toyota-koncernen i løbet af det seneste år. Men det er ikke et mål i sig selv for Toyota at være størst i verden. Vi ønsker at være bedst. Toyotas helt store fokus over hele verden er tilfredse kunder. Det forsøger vi at opnå bl.a. ved fortsat at udvikle bedre og bedre biler og bedre og bedre service. Ved at gøre det, håber vi på gode resultater gennem et højt salg og en god indtjening,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.