12. maj 2016 - FDM

Mindre tilfredse bilejere
Bilejerne er blevet mindre tilfredse viser undersøgelse.

BMW er for 5. år i træk det mærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med, viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse 2016. Generelt er tilfredsheden dog dalet.
FDM

Bilejere mindre tilfredse
De danske bilejere er mest tilfredse med BMW, viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse. Trods rekordhøjt bilsalg er tilfredsheden med de enkelte bilmærker dog generelt dalet.

BMW er for 5. år i træk det bilmærke, de danske bilejere samlet set er mest tilfredse med. Det viser FDMs store AutoIndex 2016, hvor Volvo og Mercedes-Benz ligger på de to efterfølgende pladser. Til gengæld er sidste års nummer 3, Audi, dumpet ned på en 5. plads.

Årets AutoIndex er dog præget af mislyde. Mens tilfredsheden med oplevelsen hos forhandlerne, værkstederne og bilerne de senere år har været stigende, er den i år faldet. Kun syv af de 22 bilmærker går frem, resten går tilbage.

”Bilsalget har de senere år været højt, men måske er det gået lidt for stærkt ude hos bilforhandlerne. Det er svært ikke at tolke faldet i årets AutoIndex som andet end en stigende utilfredshed blandt forbrugerne. Det kan der være flere årsager til. Flere af de store bilproducenter har haft tilbagekaldelser, ligesom vi har haft hele VW-sagen. Alt sammen noget, som ikke gavner tilliden til bilproducenterne,” siger Motors chefredaktør, Bo Christian Koch, og tilføjer:

”Det samme gælder ude hos forhandlerne og på værkstederne, hvor man rent faktisk har mulighed for at gøre en forskel. Også her går de fleste bilmærker tilbage. Igen kan forklaringerne være mange, men vi kommer ikke uden om, at mærkeværkstederne stadig tager sig godt betalt.”

Over 120 spørgsmål i testen

Det er 14. gang, at FDM spørger bilejerne til tilfredsheden med deres biler. I alt 34.000 danske bilejere har i år svaret på de over 120 spørgsmål i FDMs AutoIndex, som dermed er Danmarks største hverdagstest af danskernes biler.

”Står man og skal købe bil, er FDMs AutoIndex et unikt forbrugerværktøj og godt supplement til Motors test. Her er det nemlig bilejerne selv, der ud fra deres egne erfaringer bedømmer deres biler. Både hvad angår værksted, forhandler og bilens funktionalitet,” siger Bo Christian Koch.
 
AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM i perioden januar-marts 2016. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.