16. december 2016 - Toyota

Finaleplads til Toyota C-HR
Toyota C-HR i finalen til Årets Bil i Europa.

De øvrige kandidater i finalen er Alfa Romeo Giulia, Citroën C3, Mercedes Benz E-klasse, Nissan Micra, Peugeot 3008 og Volvo S90/V90.
Toyota

Med et dramatisk og vovet design, lækre materialer i kabinen, den nyeste hybridteknologi samt køreegenskaber, der får smilet frem hos de fleste, har den helt nye Toyota C-HR taget de europæiske motorjournalister med storm og er stemt direkte i finalen i kampen om at blive Årets Bil i Europa 2017.

Allerede inden den officielle introduktion har Toyotas nye ædelsten, den skarpt designede Toyota C-HR, begejstret motorjournalister over hele Europa – herunder også i Danmark. Begejstringen har nu udmøntet sig i, at Toyota C-HR er stemt direkte i finalen i kampen om Car of the Year 2017 – Årets Bil i Europa 2017.

I alt 58 motorjournalister fra 22 lande i Europa – heriblandt FDM Motors biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen – har skullet udvælge syv blandt 30 kandidater til den store finale. Og et af valgene faldt altså på Toyotas nyeste skud på bilstammen.

Nogle af de styrker, der bliver fremhævet ved Toyota C-HR, er bl.a. bilens gode køreegenskaber udtrykt gennem et lavt tyngdepunkt, fast affjedring og meget præcis styring. Derudover fremhæver flere også den nyeste og fjerde generation hybridteknologi, der i de mest økonomiske udgaver sikrer en brændstoføkonomi på knap 28 km/l. Toyota C-HR kan dog også fås med 1.2-liters turbobenzinmotor enten med manuelt gear eller automatgear.

C-HR er i Danmark som udgangspunkt altid særdeles højt udstyret med store 17” eller 18” alufælge, der spiller fint sammen med komfort- og sikkerhedsudstyr som fx adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser hastigheden efter den forankørende, LED-kørelys, blødt læderrat med varme, regnsensor, 8” touchskærm med Toyotas nyeste multimediasystem, bakkamera og ikke mindst sikkerhedspakken Toyota Safety Sense med automatisk nødbremse, der sørger for, at bilen i nødsituationer selv bremser ned for både biler og fodgængere.

De øvrige kandidater i finalen er Alfa Romeo Giulia, Citroën C3, Mercedes Benz E-klasse, Nissan Micra, Peugeot 3008 og Volvo S90/V90.

Den 58-mand store jury har nu nogle måneder til at afgøre, hvem der skal løbe med titlen som Årets Bil i Europa 2017. Vinderen offentliggøres nemlig først til marts næste år i forbindelse med den internationale biludstilling i Geneve.

Toyota C-HR har premiere i Danmark til januar.