8. maj 2017 - Toyota

"Grøn" lakering hos Toyota
Ny teknologi gør Toyotas lakering grønnere.

Den største mængde af CO2 under bilproduktionen udledes under malerprocessen, hvorfor det var oplagt for Toyota at prioritere forbedringer inden for dette område først.
Toyota

Toyota forbedrer løbende produktionslinjen på sine bilfabrikker. Senest har ny teknologi og nye processer reduceret størrelsen af malerlinjen og nedbragt CO2-udledningen med hele 32 procent. Forbedringerne sker helt i tråd med Toyotas overordnede miljøstrategi, der handler om at fjerne enhver CO2-udledning fra produktionen af biler inden 2050.

Verdens bedst sælgende hybridbil gennem tiden, Toyota Prius, er blevet grønnere i lakken. Ikke rent farvemæssigt, men i miljømæssig forstand. Toyota har nemlig forbedret både teknologien og processerne i forbindelse med lakeringen af de fabriksnye biler på Tsutnumi bilfabrikken i Japan, der producerer den populære hybridbil.

Forbedringerne har betydet en betydelig reduktion i malelinjens størrelse samt en markant sænkning af CO2-udledningen under selve malerprocessen. Det sker i tråd med Toyotas miljøstrategi om at fjerne udledningen af CO2 fuldstændig fra sine bilfabrikker, hvilket er et af seks målsætninger i Toyotas Miljøudfordring 2050.

En bil udleder nemlig ikke kun CO2 under kørslen. Selve produktionen af en bil udleder i sig selv også CO2, hvorfor det altså ikke er nok blot at trille biler med forureningsfrie motorer ud på vejene, hvis man vil fjerne bilers påvirkning af klimaet fuldstændigt. Derfor fokuserer Toyota også på at reducere udledningen af CO2 og andre miljøskadelige stoffer under produktionen af biler.

Den største mængde af CO2 under bilproduktionen udledes under malerprocessen, hvorfor det var oplagt for Toyota at prioritere forbedringer inden for dette område først.

Udledningen af CO2 nedbragt med 32 procent

Nu har Toyota så udviklet og introduceret helt ny malerteknologi og foretaget en gennemgribende forbedring af samtlige malerprocesser. Resultatet er, at Toyota har reduceret størrelsen på udstyret, der bruges til at lakere bilerne, med 40 procent og samtidig nedbragt udledningen af CO2 fra malerlinjen med hele 32 procent uden at give afkald på den høje kvalitet.

Et centralt punkt i forbedringerne er udviklingen af produktionsteknologi, der gør malerprocessen kortere, malerlinjen mere kompakt og har reduceret størrelsen på malerudstyret.

Mere specifikt har Toyota fx reduceret rummet under malerkabinen (rummet, der indsamler den overskydende maling), skabt et smallere lufttilførselsrum (rummet, der tilpasser hastighed og retning på luften over malerkabinen), automatiseret rengøringen og malerprocesserne af de indvendige dele på bilen, forbedret robotdatabehandling for at mindske overskudsmalingen, optimeret tiderne mellem de forskellige malerprocesser, reduceret størrelsen på tørreovnen samt effektiviseret udluftningen.

Ændringen af rummet til opsamling af overskudsmaling under malerkabinen har bidraget mest til reduktionen af malerlinjens størrelse. Toyotas udvikling af en ny metode til at opsamle overskydende maling ved brug af centrifugalkraft, reduktionen af malerudstyrets størrelse og et mindre tryktab bidrager tillige til nedbringelsen af CO2 under malerprocessen på bilfabrikken.

I øjeblikket bruges den nye malerlinje i produktionen af hybridbilen Prius, der i sig selv er en af de mest miljørigtige Toyota-modeller. Snart vil malerlinjen blive udbredt til Toyotas øvrige fabrikker verden over.

Toyota vil fortsætte arbejdet med at reducere miljøbelastningen til nul og løbende igangsætte endnu flere nye og bæredygtige tiltag, der kan bidrage til realiseringen af målet for 2050 om nul CO2-udledning fra bilgigantens fabrikker.