9. maj 2017 - Michelin

Michelin runder 90 år i DK
Michelin er det førende dækmærke i Danmark.

Michelin runder 90 år i Danmark.
Michelin

Den franske dækkoncern Michelin kan i år fejre, at det er 90 år siden det danske datterselskab, Michelin Gummi Compagni A/S, så dagens lys.

Selv om stadigt flere danskere kan forvente at runde de 90 år, er det trods alt et særsyn, at et dansk selskab fejrer 90 års jubilæum. Men det er netop, hvad dækgiganten Michelins danske datterselskab gør i år. Michelin Gummi Compagni A/S blev stiftet i 1927 med domicil på H.C Ørstedsvej på Frederiksberg. Med etableringen i Danmark tog Michelin selv styring med salg og markedsføring af sine dækprodukter over for den hastigt voksende danske bilpark.

Timingen for Michelins etablering i Danmark viste sig at være god. Fra 1920 til 1929 steg antallet af biler herhjemme fra 18.000 til over 100.000. Og meget sigende bød året 1927 da også på Danmarks første egentlig færdselslov – fremskyndet af det stigende antal biler på vejene. 1927 var også året, hvor Ford T nummer 100.000 trillede ud fra Fords danske samlefabrik i Københavns Sydhavn.

Ikke overraskende fik Michelin Gummi Compagni derfor en god start på det danske bilmarked. På få år etablerede den nye virksomhed sig blandt de førende dækleverandører til de mange nye bilejere i Danmark.

Innovation i hjertet

Som opfindere af det først luftfyldte dæk og siden radialdækket, der i 1946 forandrede dækbranchen for altid, har Michelin altid haft en stærk rolle i at få bilister sikkert frem og hjem. Den dag i dag er Michelin det førende dækmærke i Danmark - anerkendt som kvalitetsproducent og garant for innovative, sikre dæk til alt fra motorcykler til personbiler, lastvogne, busser og køretøjer i landbruget og byggeriet.

Senest har Michelin bl.a. lanceret en ny version af ”danskerdækket”, Michelin CrossClimate+. Det første sommerdæk med vintercertificering og testvinder i bl.a. FDM’s test af helårsdæk.

- Holdbarhed, kvalitet og lang livslængde er tre ord, der kendetegner Michelin og vores danske historie. Vi, som i dag passer forretningen og vores mange loyale kunder, har arvet en helt særlig ånd og en unik produktpallette. Derfor er vi nærmest historisk forpligtet til at bringe innovative, kvalitetsprodukter til markedet. Det har vi gjort i 90 år, og det vil vi naturligvis arbejde hårdt for at fortsætte med, siger Claus Chouhan, salgsdirektør i Michelin Danmark.