20. juni 2017 - Volkswagen

70 år med Transporter
Transporter fylder 70 år og byder på gode pakker.

Ideen til Transporter blev født i 1947, men grundet travlhed med at producere Boblen, går Transporter først i produktion i 1950.
Volkswagen

Det er 70 år siden, at ideen til det, der skulle blive den mest ikoniske varebil, blev fostret. Det markerer Volkswagen Erhvervsbiler med attraktive pakker, der løfter sikkerhed og kørekomfort til nye højder i Transporter.

Efter 70 år, seks generationer og over 12.000.000 solgte har Transporter udviklet sig til at være en af de mest solgte varevogne i sin klasse. Den nuværende og sjette generation af Transporter blev introduceret i 2015 og satte nye standarder i klassen med en udsøgt komfort, raffinerede drivlinjer og ved at tilbyde en række innovative assistentsystemer, hvilket blev belønnet med titlen som International Van of the Year 2016.

I forbindelse med markeringen af 70-året for fødslen af Transporter har Volkswagen Erhvervsbiler skruet en række pakker sammen, der gør arbejdsdagen i Transporter mere nem, bekvem og sikker. Et eksempel på dette er infotainment-pakken til 2.990 kr., der omfatter Composition Media-anlægget plus App-Connect, der gør det muligt at spejle en række Apps og funktioner fra din smartphone op på infotainmentanlæggets 6,33” touchskærm, når den er tilsluttet via USB-indgangen.

En Sikkerhedspakke til 4.990 kr. indeholder Front Assist med City Emergency Brake, en Adaptiv fartpilot, læderbeklædt Multifunktionsrat og gearknop, Side- og hovedairbag og en Kørecomputer Plus med Træthedsregistrering, der via en række sensorer analyserer og meddeler dig, at det vil være fornuftigt med pause og måske en kop stærk kaffe.

En Design-pakke til 13.900 kr. sikrer dig optimalt lys under alle forhold med LED-forlygter og LED-baglygter (kun ifb.m. bagklap), automatisk lygtetænding, coming-home-lys og tågeforlygter med drejelys samt et afblændeligt bakspejl og regnsensor. DK-Edition-pakken løfter ikke kun sikkerheden, den giver også Transporter et mere unikt præg med detaljer som sideblinklygter i krom, indfarvede stødfangere, sidespejle og dørhåndtag samt sortlakeret køler med tre kromlister.

Modelprogrammet for Transporter favner bredt, og bilen kan med sin alsidighed og fleksibilitet skræddersyes, så den bliver den ideelle partner i det daglige arbejde. 6. generation af Transporter tilbydes – ligesom forgængeren – med to akselafstande (3.000 og 3.400 mm) og tre taghøjder samt som ladvogn med enkelt- eller dobbeltkabine mandskabsvogn. T6 Transporter kører med 2,0-liters TDI og TSI-motorer med 84 til 204 hk, , der leverer suveræn motorkraft kombineret med lavt forbrug og pålidelighed. Alt afhængig af motorvariant kan Transporter bestilles med 7-trins DSG-gear og 4MOTION-firehjulstræk.

70 år med Transporter.
Ideen til Transporter blev født i 1947, men grundet travlhed med at producere Boblen, går Transporter først i produktion i 1950. Det var den ideelle varevogn til mindre firmaer i efterkrigstidens Tyskland. I 1951 kommer den legendariske Sambabus, og i 1954 bygger Westfalia en campingbusversion.

Transporter T2 introduceres i 1967 og kører videre med luftkølet hækmotor, men designet er mere moderne med større vinduer, sikkerheden er forbedret, skydedøre er standard og en ny undervogn giver forbedrede køreegenskaber. Motoren yder nu op til 47 hk, og topfarten er på 110 km/t. I 1968 ruller Transporter nr. 2.000.000 af samlebåndet. Automatgear introduceres i 1972.

I 1979 introduceres T3, der bliver den sidste Transporter med hækmotor. Den har samme længde som forgængeren, men den er hele 125 mm bredere, hvilket giver markant bedre plads til personer og last. I 1981 tilbydes Transporter for første gang med dieselmotor, i 1982 afløses de luftkølede motorer af stærkere, vandkølede 1,9-liters motorer og i 1985 introduceres syncro-firehjulstræk.

Fjerde generation af Transporter, der introduceres i 1990, er en revolution, da den skifter fra hækmotor og baghjulstræk til frontmotor og forhjulstræk (og syncro-firehjulstræk). I motorrummet er der nye 4- og 5-cylindrede benzin- og dieselmotorer. T4 kommer med to akselafstande og en moderne undervogn giver gode køregenskaber og i 1996 introduceres VR6-motor i Caravelle og Multivan.

T5 kommer i 2003 og er en videreudvikling af T4, og alle aspekter er optimeret, så den er mere effektiv, økonomisk, komfortabel og sikker, og den tager titlen som Van of the Year 2004. T5 kører med seks nye diesel- og benzinmotorer, der yder fra 115 til 235 hk, og en 2,0 TDI Bluemotion-version kører op til 16.9 km/l. I 2009 afløses 3,2 V6-motoren af nye 2,0 TSI med 204 hk.