21. september 2017 - FDM

Euro NCAP test
Euro NCAP-dukse mangler vigtigt sikkerhedsudstyr.

Selvom der er de maksimale fem Euro NCAP-stjerner til den nye Ford Fiesta, skal den vigtige automatiske nødbremse tilkøbes. Ikke godt nok, mener FDM. (Foto: Euro NCAP)
FDM

Stjernerne siger ikke alt

Ny sikkerhedstest viser, at sikkerheden i nye biler er på et meget højt niveau. Testen viser dog også, at det ikke altid er nok kun at se på antallet af Euro NCAP-stjerner, hvis man vil have den bedste sikkerhed.

Efterårets første Euro NCAP-test er en opløftende en af slagsen. Af de ni biler, som denne gang har været til eksamen i sikkerhed hos det uafhængige testsamarbejde, er der de maksimale fem stjerner til syv af bilerne (Ford Fiesta, Jeep Compass, Kia Rio, Mazda CX-5, Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet, Opel Grandland X, Renault Koleos), mens to biler (Kia Picanto og Opel Ampera-e) klarer testen til fire stjerner.
 
Testen viser dog, at det ikke altid er nok kun at se på stjernerne, når man skal vurdere sikkerheden i nye biler. For selv med fem Euro NCAP-stjerner ’mangler’ flere af testens biler nogle af de nye vigtige sikkerhedssystemer, som skal tilkøbes.

 ”Fem Euro NCAP-stjerner er i dag et meget flot resultat. Det er dog ikke det samme, som at bilerne også har alt det nye sikkerhedsudstyr. Det gælder eksempelvis den nye Ford Fiesta. Bilen har både en linjevogter og fartbegrænser som standard. Til gengæld skal en automatisk nødbremse tilkøbes. Som forbruger skal man derfor ikke kun se på antallet af Euro NCAP-stjerner, men også på udstyrslisten. I forhold til Ford Fiesta anbefaler FDM, at man kun køber udgaver, der har automatisk nødbremse,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.
 
Af testens ni biler er Kia Picanto og Kia Rio som de eneste blevet testet både med og uden sikkerhedspakke. I udgaverne uden får både Picanto og Rio hver tre Euro NCAP-stjerner, mens de med sikkerhedspakke får henholdsvis fire og fem Euro NCAP-stjerner. Sikkerhedspakken indeholder automatisk nødbremse (AEB), og for Kia Rio også en linjevogter. En fartbegrænser skal dog fortsat tilkøbes til begge biler.
 
”Den danske Kia-importør skal dog have ros for, at sikkerhedspakken er indført som standardudstyr på de to modeller i Danmark. Dermed er sikkerhed ikke noget, forbrugerne skal tilkøbe eller har mulighed for at fravælge. Det er et godt signal at sende, som Kia burde følge i alle lande, så den høje sikkerhed også bliver standard i resten af Europa,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:
 
”I det hele taget vidner den aktuelle Euro NCAP-test om, at nye biler i dag har et generelt højt sikkerhedsniveau i Danmark. Det er meget positivt, og der er ingen tvivl om, at den udvikling og det fokus, der de seneste år er kommet på sikkerheden i biler, skyldes Euro NCAPs testarbejde.”

Selvom der er de maksimale fem Euro NCAP-stjerner til den nye Ford Fiesta, skal den vigtige automatiske nødbremse tilkøbes. Ikke godt nok, mener FDM. (Foto: Euro NCAP)