16. oktober 2017 - Porsche

Porsche udvider hybridprogram
Den mest kraftfulde Sport Turismo bliver plug-in-hybrid.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo.
Porsche

Porsche tilbyder ny Panamera-version med 680 hk og en rent elektrisk rækkevidde på 49 km

Porsche udvider sit udvalg af hybridmodeller: Også Pana-mera Sport Turismo-modelrækken fuldendes af en kraftig plug-in-hybrid. I den nye topmodel Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kombineres en 4-liters V8-motor med en elmotor. Det resulterer i en systemydelse på 680 hk. Et drejningsmoment på 850 Nm er til rådighed allerede lige over tomgangsomdrejningstallet.

Det giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sek. og en tophastighed på 310 km/t. Det gennemsnitlige brændstofforbrug er 33,3 km/l i henhold til den nye europæiske kørecyklus (NEDC). Den stærkeste Sport Turismo kan køre op til 49 km i ren eldrift. Dermed kan den køre lokalt helt uden emissioner. Det er ikke kun forholdet mellem præstationer og effektivitet, der gør Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo til noget helt særligt i segmentet – det gælder også pladskonceptet: Med stor bagklap, lav læssekant, stor bagagerumsvolumen og en 4+1-sædekonfiguration bliver den nye spydspids i modelrækken også særdeles anvendelig i hverdagen. Porsche kombinerer enestående design med stor anvendelighed i hverdagen, toppræstationer og maksimal effektivitet.

Den klassiske sprint fra 0-100 km/h på 3,4 sek.
Som det allerede er tilfældet for topversionen af sportslimousinen Panamera, viser Porsche nu også det store ydelsespotentiale for hybridteknologi i mærkets Sport Turismo. Boost-strategien i Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo er overtaget fra supersportsvognen Porsche 918 Spyder. Allerede fra 1.400 omdr./min. leverer V8-biturbomotoren med 550 hk og elmotoren med 136 hk det maksimale systemdrejningsmoment på 850 Nm.

Omskifterkoblingen, som er integreret i hybridmodulet, aktiveres elektromekanisk via en Electric Clutch Actuator. Det resulterer i meget hurtig respons og et højt komfortniveau. Kraftoverføringen til det standardmonterede adaptive firehjulstræksystem Porsche Traction Management (PTM) sker via den hurtigt skiftende 8-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). E-Performance-drivlinjen baner vejen for en sprint fra 0-100 km/t på 3,4 sek. Efter yderligere 8,5 sek. runder man 200 km/t.

Den maksimale tophastighed er 310 km/t. Disse præstationer skal ses i forhold til den høje effektivitet: I henhold til NEDC er bilens brændstofforbrug 33,3 km/l, og strømforbruget udgør 17,6 kWh/100 km. Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan i ren eldrift tilbagelægge op til 49 km helt uden emissioner, og tophastigheden er 140 km/t. Litium-ion-batteriet har et energiindhold på 14,1 kWh, og alt efter typen af oplader og strømtilslutning kan det oplades på mellem 2,4 og 6 timer.

Unikt design, adaptiv tagspoiler og 4+1-sædekoncept
Turbo S E-Hybrid Sport Turismo byder på alle innovationer fra 2. generation af Panamera. Hertil hører det digitaliserede Porsche Advanced Cockpit, banebrydende assistentsystemer som Porsche InnoDrive inklusive afstandsregulering og bagakselstyring (ekstraudstyr). Det gælder også tagspoileren, som er unik i segmentet: Dens indstillingsvinkel indstilles i tre trin afhængigt af kørselssituationen og den valgte køreindstilling og giver op til 50 kg ekstra downforce på bagakslen.

Op til en hastighed på 170 km/t tilpasser luftledeelementet – en systemkomponent i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – sig i indkørt tilstand med en vinkel på minus 7 grader til den bagud faldende taglinje. Fra 170 km/t kører tagspoileren automatisk ud i Performance-stillingen og øger med en indstillingsvinkel på plus 1 grad kørselsstabiliteten og tværdynamikken. I køreindstillingerne Sport og Sport Plus kører tagspoileren allerede ud i denne position fra en hastighed på 90 km/t. Som aktiv understøttelse tilpasser PAA spoilerens indstillingsvinkel fra 90 km/t til plus 26 grader, når panoramaskydetaget (ekstraudstyr) åbnes, så der kompenseres for den turbulens, der opstår.

Konstruktionsmæssigt byder topmodellen på alle de fordele, som den nye Sport Turismo-modelrække har takket være det avantgardistiske design. Den højere taglinje i forhold til sportslimousinen gør det lettere at stige ind og ud for bagsædepassagererne, og samtidig kan de nyde godt af markant mere lofthøjde. Bagagerummets anvendelighed nyder godt af den højt åbnende bagklap, der som standard har elektrisk betjening, og læssekanten på kun 628 mm.

Også Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo er udstyret med et 3-personers bagsæde. Da de to yderste pladser – i overensstemmelse med modelrækkens både sportslige og komfortable ambitioner – er udført som enkeltsæder, er bagsædet således en 2+1-konfiguration. Som ekstraudstyr kan man bestille to elektrisk indstillelige enkeltsæder bagi. Op til overkanten på bagsæderne har Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo en bagagerumsvolumen på 425 l. De tre bagsæderyglæn kan klappes frem separat eller komplet (i forholdet 40:20:40), og frigørelsen omme fra bagagerummet foregår elektrisk. Dermed kan bagagerumsvolumenen øges til 1.295 l.

Omfattende standardudstyr inklusive keramiske bremser
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan bestilles allerede nu hos Danmarks 2 Porsche Centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland og koster fra kr. 3.486.856 inklusive moms og nye afgifter (pr. 3. oktober 2017). Standardudstyret er omfattende:

Fra fabrikken er bilen eksempelvis udstyret med den elektroniske krængningsstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) inklusive tværspærringen på bagakslen Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), de højtydende bremser Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21” letmetalfælge i 911 Turbo-design, servostyring plus, Sport Chrono-pakke og parkeringsklimafunktion.

Som på alle Panamera Sport Turismo-modeller med en ydelse fra 440 hk er den nye topmodel også udstyret med adaptiv luftaffjedring med 3-kammer-teknologi inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), som byder på et bredt affjedringsspektrum mellem stor køredynamik og behagelig rejsekomfort.