2. november 2017 - Toyota

Færre ulykker med nødbremse
Automatisk nødbremse forhindrer tre ud af fire påkørsler bagfra.

Målet er, at ni ud af ti af Toyotas biler skal været udstyret med ICS-systemet i slutningen af 2018.
Toyota

Tre ud af fire ulykker, hvor en bil er blevet påkørt bagfra, kunne have været undgået, hvis bilen, der påkørte, havde været udstyret med automatisk nødbremse. Det viser en omfattende undersøgelse foretaget af Toyota i Japan, hvor der har været fokus på netop denne type af sammenstød.

Hvis en bil er udstyret med automatisk nødbremse – såkaldt AEB-teknologi – vil det potentielt kunne mindske antallet af påkørsler bagfra med omkring 75 procent. Det viser en ny undersøgelse fra Toyota i Japan.

Her har bilgiganten sammenlignet tre forskellige Toyota-modeller og krydsrefereret antallet af rapporterede ulykker fra politiet på netop disse modeller med hvilke biler, der var og ikke var udstyret med Toyotas sikkerhedspakke Toyota Safety Sense. Toyota Safety Sense indeholder automatisk nødbremse som standard.

Tallene viser, at hvis bilen ikke var udstyret med det automatiske nødbremsesystem, var risikoen for, at bilen var involveret i en ulykke, næsten fire gange højere, end hvis samme model havde systemet. Af de Toyota-modeller i undersøgelsen, der ikke var udstyret med automatisk nødbremse fra sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, var 0,27% af bilerne indblandet i påkørsler bagfra. Men kun 0,07% af bilerne, der havde sikkerhedssystemet, var involveret i samme type ulykke.

Undersøgelsen er foretaget på baggrund af 2.700 ulykker, der er blevet rapporteret til det japanske politi. Efterfølgende er tallene blevet bearbejdet af det anerkendte ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis).

Sikkerhedspakke som standard

I Danmark er der i alt solgt over 18.000 biler med Toyota Safety Sense sikkerhedspakken, og i dag sælges størstedelen af Toyotas nye personbiler med sikkerhedspakken som standard heriblandt modellerne Yaris, Auris, C-HR, Avensis, Verso og Prius.

Sikkerhedspakken indeholder foruden den automatiske nødbremse også vognbaneassistent, der advarer, hvis du overskrider vejstriber uden at give tegn med blinklyset. Derudover rummer pakken automatisk op- og nedblænding af fjernlyset samt vejskilteassistent, der automatisk aflæser vejskiltene på din rute og viser dem på et farvedisplay foran dig.

Målet med Toyota Safety Sense er at øge sikkerheden ved kørsel i både by, på landevej og motorvej, og Toyota stiler efter, at stort set alle Toyota-biler på vejene skal være udstyret med den vigtige sikkerhedspakke.

Udover sikkerhedspakken er Toyota også begyndt at indføre sikkerhedssystemet ICS (Intelligence Clearance Sonar), der bl.a. kan fås til hybridbilen Prius. ICS er en videreudvikling af den automatiske nødbremse og fungerer helt ned til 0 km/t. Dermed er den også anvendelig ved parkering og køkørsel, hvor der som regel køres under 10 km/t. Her vil ICS-systemet både advare føreren ved risiko for kollision og i tilfælde af, at føreren ikke reagerer, automatisk bremse bilen, så kollisionen dermed undgås.

Ifølge undersøgelsen fra Toyota i Japan oplevede bilister, der kørte i Toyota-modeller udstyret med både Toyota Safety Sense og ICS, godt 90 procent færre sammenstød, end dem der ikke havde nogle af delene. Målet er, at ni ud af ti af Toyotas biler skal været udstyret med ICS-systemet i slutningen af 2018.