19. januar 2018 - FDM

BMW-ejere får flest fartbøder
Der trædes oftere lidt for hårdt på speederen i dyre biler.

BMW-ejere er dem, der får flest fartbøder, viser FDM AutoIndex 2017. Knap hver fjerde BMW-ejer har fået en fartbøde det seneste år

FDM

Der sidder flest fartsyndere i dyre biler, når man ser på antallet af forseelser fordelt på bilmærker. Flest firmabiler går i politiets fartkontrol, viser FDMs AutoIndex 2017.
 
Der trædes oftere lidt for hårdt på speederen i dyre biler. I hvert fald er det ejerne af de såkaldte premiummærker, som får flest fartbøder. 23 procent af ejere af biler til over 500.000 kroner har fået en eller flere fartbøder det seneste år, mens det for ejere af biler under 400.000 kroner er 14 procent.  Det viser svarene fra 41.000 danske bilejere, der har deltaget i FDMs store AutoIndex-undersøgelse 2017.
 
Ifølge den topper BMW-ejerne listen over dem, som har fået flest fartbøder det seneste år efterfulgt af Audi, Mercedes-Benz, Volvo og Alfa Romeo. Knap hver fjerde BMW-ejer (24,1 procent) har fået en eller flere fartbøder det seneste år. Et godt stykke over gennemsnittet på 16 procent. Til sammenligning har ’kun’ godt hver 10. Kia-ejer i den anden ende af skalaen fået en fartbøde.
 
”Svarene bekræfter måske manges fordomme om, at dyre biler drøner derudad. En forklaring kan være, at man ikke mærker farten i nær samme grad i en stor velkørende bil. En anden forklaring kan være, at førerne af firmabiler, som for eksempel BMW, ofte kører meget, og dermed på grund af de mange kørte kilometer oftere får fartbøder. Det undskylder dog ikke, at man overskrider den tilladte hastighed. Uanset hvad, skal man altid overholde den gældende hastighedsgrænse,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.
 
AutoIndex 2017 viser også, måske noget overraskende, at elbiler er den gruppe, der procentvis har fået flest fartbøder. I alt 22 procent af elbilisterne svarer, at de er blevet blitzet det seneste år mod bilister, der kører på diesel (18 procent) og benzin (12 procent). Netop politiets fotofælder er dem, der fanger flest fartsyndere. 95,9 procent er blevet blitzet, mens kun 5,7 procent er blevet vinket ind til siden.
 
”Bliver man blitzet af en fotovogn, går der typisk nogle uger, før bøden dukker op, og den præventive effekt er til at overse. Hvis det handler om at få folk til at køre pænere, er der ingen tvivl om, at det er langt mere opdragende at blive vinket ind til siden af en betjent. Derfor så FDM gerne, at politiet kom mere ud på vejene,” siger Dennis Lange.
 
FDMs AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt danske bilejere. Undersøgelsen er indsamlet i perioden januar-marts 2017.