24. januar 2018 - FDM

Biler fratages Euro NCAP-stjerner
Testen af ældre modeller, viser hurtig sikkerhedsudvikling.

Som den første bil nogensinde er der nul Euro NCAP-stjerner til Fiat Punto.
FDM

Mens sikkerheden i nye biler bliver stadig bedre, lancerer Dacia helt bevidst en ny bil med et lavt sikkerhedsniveau. Også ældre bilmodeller får frataget Euro NCAP-stjerner, når de testes igen. Dermed mister flere modeller deres sikkerhedsfradrag. Fiat Punto får nul Euro NCAP-stjerner. EU bør se på krav til sikkerhedsudstyr i nye biler, mener FDM.

Juletravlheden har meldt sig hos Euro NCAP, hvor hele 16 biler er med i årets sidste test. Dermed når de lige at møde muren, inden det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde fra årsskiftet igen skærper kravene til sikkerheden i nye biler.
 
Årets finale er en blanding af nye biler og gentest af ældre bilmodeller, da en Euro NCAP-test udløber efter seks år. Det ses på resultaterne. Hvor de nye biler stort set alle klarer sig til de maksimale fem Euro NCAP-stjerner, slår de ældre bilmodeller sig på testen.
 
”Helt som i årets øvrige test er der de maksimale fem Euro NCAP-stjerner til næsten alle de nye biler, som kan bryste sig af en tårnhøj sikkerhed. Kun den nye Dacia Duster falder igennem med tre stjerner. Dacia lancerer helt bevidst den nye Duster stort set uden de sikkerhedssystemer, som efterhånden er standard i andre biler. At Dacia på den måde ignorerer tilgængeligt sikkerhedsudstyr, er helt utilstedeligt og noget, EU bør se på. Derfor er det heller ikke en bil, FDM vil anbefale,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
 
Mens næsten alle de nye biler altså klarer testen med bravur, forholder det sig anderledes med de ældre modeller.
 
”Gentesten af de ældre modeller illustrerer, hvor hurtig udviklingen inden for sikkerhed går. Mere bekymrende er det, at producenterne helt har undladt at opdatere sikkerheden i deres bilmodeller. Det betyder, at Alfa Romeo Giulietta, DS 3 og Ford C-Max og Grand C-Max falder fra fem til tre Euro NCAP-stjerner. Dermed mister de også deres sikkerhedsfradrag,” siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”Mest beskæmmende er dog Fiat Punto, som Fiat fortsat holder liv i uden på nogen måde at have opdateret den sikkerhedsmæssigt gennem årene. Gentesten afslører et skandaløst ringe sikkerhedsniveau, hvor noget så basalt som en selehusker kun er standard på førersædet. Sikkerhedssystemer fås slet ikke. Derfor får Fiat Punto som den første bil nul Euro NCAP-stjerner. En bil man bør gå langt uden om, og som Fiat ikke kan være bekendt.”
 
Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.fdm.dk/euroncap