2. februar 2018 - Mazda Motor Danmark

Årets smukkeste konceptbil
Mazda vinder prestigefyldt pris for anden gang på tre år.

Mazda VISION COUPE kåret til årets smukkeste konceptbil

Mazda Motor Danmark

Mazda VISION COUPE, der blev vist første gang på Tokyo Motorshow i efteråret 2017, er blevet kåret til at være årets smukkeste konceptbil ved den 33. udgave af “Festival Automobile International” i Paris. Ikuo Maeda, Mazda’s globale designchef, modtog prisen ved en ceremoni den 30. januar 2018 sammen med sit team af designere. 

 
En jury bestående af såvel bil- og motorsportseksperter som anerkendte arkitekter og modedesignere valgte Mazda VISION COUPE frem for disse ni konceptbiler, der også var nomineret i år: Audi Aicon, BMW i Vision Dynamics, Kia Proceed Concept, Lamborghini Terzo Millennio, Mercedes-Benz AMG GT Concept, Mercedes-AMG Project One, Vision Mercedes Maybach 6 Cabriolet, Nissan Vmotion og Peugeot Instinct. Mazda vandt samme pris for to år siden med konceptbilen RX-VISION. 
 
Som navnet antyder, er VISION COUPE udtryk for den vision Mazda har for designet af sine kommende modeller. Proportionerne med kabinen placeret langt tilbage mod bagenden er karakteristiske for et klassisk coupé-design og giver en fornemmelse af bevægelse og fart. 
 
Interiøret derimod benytter sig af elementer fra traditionel japansk arkitektur, der er med til at skabe en rolig og afslappende atmosfære. Navnet VISION COUPE er en hyldest til Mazdas mere end 50 år lange tradition for at bygge elegante coupé-modeller som eksempelvis 
Mazda Luce Rotary, også kendt som Mazda R130.
 
“VISION COUPE bruger reflektioner til at udtrykke vitalitet og viser det næste udviklingstrin for vores KODO-design,” udtaler Ikuo Maeda, hvis fulde titel er Managing executive officer in charge of design and brand style. “Denne bil udtrykker en forfinet japansk æstetik, og det at blive anerkendt her i “kunstens by” to år efter at RX-VISION fik samme udmærkelse, er meget opmuntrende. Vi ønsker at bibeholde vores identitet som et japansk mærke samtidig med, at vi fortsat vil lave biler, der appellerer til bilkøbere verden over.”