7. marts 2018 - De danske bilimportør
|
|
|
Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot, Citroen, Ford og Toyota
|
De danske bilimportør
Ovenpå en stærk start i årets første måned, bekræfter februar måneds salgstal nu blot tendensen: det går stadig godt i Danmark. Danskerne forsætter med at anskaffe nye biler og udskifte deres ældre biler i garagen til nyere modeller i stort antal. I februar blev det til 17.266 nye personbiler, hvilket blot er 362 færre biler og 2% under de 17.628 biler, der blev solgt i februar sidste år – altså et marginalt fald, og ser vi på det samlede salg for årets to første måneder er vi med 37.182 solgte biler helt på niveau med de 37.162 sidste år.
Februar blev som forventet lavere end januar måneds salg på 19.908 solgte biler, men den forskydning mellem månederne ses hvert år, så det har altså ingen betydning i det samlede billede for året.
Direktør i De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen udtaler:
”Hos De Danske Bilimportører glæder vi os naturligvis over, at det gode salg er fortsat i februar. Den største del af salget er udskiftninger af den eksisterende bilpark, og det er enormt positivt både for vores miljø og trafiksikkerheden, idet nye biler helt generelt har lavere udledning og er mere trafiksikre end gamle biler.”
”Den seneste udvikling i Tyskland om mulige begrænsninger for diesel i byerne, har igen åbnet op for debatten om ældre biler versus nye biler. Og det er bestemt ikke utænkeligt, at det fokus, vil føre til, at danske forbrugere påvirkes og vil gå udenom de ældste dieselbiler i fremtiden. Det mener vi sådan set ikke ville være en dum tendens – tværtimod. Dog vil vi kaste lys på debatten ved at udvide fokus til også at gælde ældre benzinbiler, da nye biler – uanset brændstoftype – alt andet lige er mere økonomiske og miljøvenlige,” uddyber Gunni Mikkelsen, direktør hos De Danske Bilimportører.
Der var i starten af året en forventning om et fortsat godt salg i 2018, hvilket januar måneds tal også pustede til. Selvom januar traditionelt er lig med et højt salg på grund af branchens hav af nytårskure og ekstraordinære gode tilbud, er februar også landet på et flot niveau.
Direktør i De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen forklarer nærmere:
”Februar er traditionelt en måned, der ligger lidt lavere end eksempelvis januar fordi der er nogle dage færre i måneden og mange danskere bruger en uges tid på vinterferie, men resultatet for i år er ganske pænt – og det er vi naturligvis ikke kede af.”
Segmenter
Tager vi et blik på segmentfordelingen ses det, at B-segmentet (mindre biler) er det mest solgte, med J-segmentet (SUV/Cross over) og C-segmentet (mellemklasse) på hhv. anden- og tredjepladsen. Sammenlignet med februar sidste år, er der sket en forskydning, så A-segmentet (mikrobilerne) nu er gået fra en 4. plads helt ned til en 5. plads. Desuden er B-segmentet faldende på trods af, at de stadig holder skansen på 1. pladsen over mest solgte segment. Det er dermed et billede på den generelle tendens til, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler. J segmentet med de populære crossovers fortsætter den generelle, stigende tendens, og er stadig i fremgang – salget af SUV’erne er steget med omkring 45% holdt op mod februar 2017.
Segmentnavn
|
Februar 2018
|
Februar 2017
|
Antal
|
Andel
|
Antal
|
Andel
|
A: Mikro
|
1.587
|
9%
|
3.107
|
18%
|
B: Lille
|
4.710
|
27%
|
5.150
|
29%
|
C: Mellem
|
2.782
|
16%
|
3.082
|
17%
|
D: Stor
|
1.822
|
11%
|
1.500
|
9%
|
E: Premium
|
406
|
2%
|
344
|
2%
|
F: Luksus
|
9
|
0%
|
9
|
0%
|
J: SUV
|
4.608
|
27%
|
3.167
|
18%
|
M: MPV
|
1.219
|
7%
|
1.048
|
6%
|
S: Sport
|
8
|
0%
|
49
|
0%
|
Øvrige
|
115
|
1%
|
172
|
1%
|
TOTAL
|
17.266
|
100%
|
17.628
|
100%
|
Generelle Top 10 lister
Månedens mest solgte bil blev endnu en gang Peugeot 208 som danskerne købte 1.045 af i februar. På 2. pladsen kom Nissans Qashqai i det populære SUV-segment, mens Volkswagens Golf og Polo tog hhv. 3. og 4. pladsen og Renaults Clio blev nummer 5.
Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot, Citroen, Ford og Toyota.
|