15. maj 2018 - Hans Uffe Christensen

Køb brugt med omtanke
Mange især mindre dækfirmaer tilbyder et udvalg af brugte dæk ved siden af de nye.

På hylderne opmagasineres de brugte dæk side om side med nye af samme fabrikat og model.
 Af Hans Uffe Christensen


Mange især mindre dækfirmaer tilbyder et udvalg af brugte dæk ved siden af de nye. Blandt disse firmaer er Din Auto Hjælp på Rentemestervej i Københavns Nordvestkvarter.

Vi møder indehaveren Wael El Mazjan, mens han er i fuld gang med at skifte nogle mildest talt nedslidte dæk på en ældre bil. Dækkene er ikke bare slidte - de er livsfarlige. Dele af ståltrådsforstærkningen i karkassen stritter ud, og store dele af dækket er spejlblank.

"Denne kunde har ikke mange penge, og han vil bare have det billigste, jeg har. Det bliver til et sæt dæk med minimum 5,5 mm mønster, som han får for en meget lille penge. Så har han trods alt næsten fire mm at slide på, inden dækkene skal skiftes næste gang. Det svarer til ca. halvdelen af dækkets levetid fra ny, siger Wael, der taler flot og flydende dansk, selv om det ikke er mange år siden, at han kom hertil fra Libanon.

Wael er sædeles vidende om dæks egenskaber. Han vil helst montere brugte dæk af anerkendt mærke, men som sagt er nogle kunder ligeglade, bare dækket er lovligt. Tommelfingerreglen er, at et dæk af anerkendt mærke med godt mønster - f.eks. 65 - 80 pct. - sælges til halvdelen af nyprisen.
"Jeg monterer aldrig dæk ældre end seks år og med minimum 4 mm mønster. Det koster trods alt 100 kr. pr. dæk i montering ogf afbalancering, så med mindre mønster kan det simpelthen ikke betale sig," siger Wael Mazjan.

På hylderne opmagasineres de brugte dæk side om side med nye af samme fabrikat og model. Mønsterdybden i procent er skrevet på slidbanen og de fleste dæk ligger mellem 60 og 80 pct. mønsterdybde.

Alle dæk er nøje undersøgt for punkteringer og skader. Har et dæk været punkteret kasseres det i stedet for at blive lappet.
"Personligt vil jeg meget hellere have brugte dæk med godt mønster på min bil, end jeg vil montere splinternye discountdæk," siger Wael, der hermed er helt på linje med Michelins vicedirektør.

1. Sådan standser bilerne fra 80 km/t i vådt føre. Som det ses bremser kvalitetsdækket stadig bedre end discountdækket, selv om førstnævne er næsten nedslidt. Kortest bremselængde præsterer det nye kvalitetsdæk.

2. Det slidte discountdæk pløjer sig forbi de punkter, hvor premiumsdækkene stoppede